Νεοελληνική Γλώσσα (Α' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)

N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α A΄ Γυμνασίου 1 0 ENOTHTA Οι πρώτες μέρες σ’ ένα νέο σχολείο 1 η σως όμως ένιωσε να βουλιάζει»), αίσθηση ότι βρίσκεται σε μειονεκτική θέση («Θεέ, πόσο τεράστιοι ήταν όλοι τους! Kι αυτή σαν νάνος», «Kαι δες τι αέρα που έχουν όλες […] Εγώ είμαι σαν βλαχαντερό!», «αναψοκοκκινισμένη και ζάρωσε σε μια άκρη»), δισταγμό («Πέρασε διστακτικά από δίπλα τους»). ΚΕΙΜΕΝO 2 [Μιλώ, ζωγραφίζω, γράφω] 1. Οι άνθρωποι πολλές χιλιάδες χρόνια πριν δε μιλούσαν μεταξύ τους. Έπρεπε, ωστόσο, με κάποιον τρόπο να επικοινωνήσουν και γι’ αυτό χρησιμοποιού- σαν τα χέρια και το πρόσωπο. Έκαναν, δηλαδή, χειρονομίες ο ένας στον άλ- λο και με γκριμάτσες και συσπάσεις του προσώπου τους προσπαθούσαν να κάνουν τους άλλους να κατανοήσουν όσα ήθελαν να μεταδώσουν. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας χρησιμοποιείται και σήμερα είτε για να μεταδώ- σει κάποιος το μήνυμά του σε κάποιον άλλο που βρίσκεται μακριά και δεν τον ακούει, αλλά τον βλέπει, είτε για να κάνει πιο παραστατικές τις αφηγήσεις του. 2. Οι πρώτες μορφές γραφής ήταν οι ζωγραφιές των σπηλαίων με απεικονίσεις ανθρώπων, ζώων και αντικειμένων. Από τα εικονογράμμα αυτά στη συνέ- χεια οι άνθρωποι θα ανακαλύψουν τα ιδεογράμματα. Τον 10ο αι. π.Χ. οι αρχαίοι Φοίνικες δημιούργησαν το πρώτο αλφάβητο που είχε 22 γράμμα- τα-σύμφωνα. Από αυτούς το πήραν οι Έλληνες και πρόσθεσαν τα φωνήεντα. 3. Η επινόηση του αλφάβητου είναι πραγματική επανάσταση στην ιστορία του ανθρώπου, καθώς προσφέρει πολύ μεγάλες δυνατότητες στην προσωπική αλλά και στην κοινωνική ζωή του (επικοινωνία με τους άλλους). O άνθρω- πος με τη γραφή μπορεί να αποθηκεύει πληροφορίες, χωρίς να είναι ανα- γκασμένος να τις συγκρατεί στη μνήμη του. Επίσης, με τη μελέτη των γρα- πτών κειμένων αποκτά τη γνώση των προγενέστερων γενεών κι έτσι εξελίσ- σεται και οδηγείται στην πρόοδο. Ακόμα, το αλφάβητο δίνει τη δυνατότητα στον άνθρωπο να επικοινωνεί μέσω του γραπτού λόγου με άτομα που βρίσκονται σε μακρινή απόσταση, αλλά και να μεταδίδονται οι σκέψεις κά- ποιου στις μεταγενέστερες γενιές ακόμα και μετά τον θάνατό του. ΚΕΙΜΕΝO 3 [Διάφοροι κώδικες στη ζωή μου] 1. Στο κείμενο 3 παρουσιάζονται οι εξής κώδικες:

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=