Νεοελληνική Γλώσσα (Α' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)

N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α A΄ Γυμνασίου 3 8 ENOTHTA Οι πρώτες μέρες σ’ ένα νέο σχολείο 1 η Aπαντήσεις στις ασκήσεις του Τετραδίου εργασιών Επικοινωνία – Κώδικες επικοινωνίας – Είδη προτάσεων ΚΕΙΜΕΝO 1 [Στο σχολείο] 1. Στο σκίτσο μιλάει ο διευθυντής του σχολείου ή κάποιος από τους καθη- γητές. 2. Απευθύνεται στους μαθητές του σχολείου. 3. Τους ανακοινώνει ότι θα πάνε εκδρομή. 4. Διατυπώνει αυτό που τους λέει με επιφωνηματική πρόταση. 5. Οι ακροατές του τον καταλαβαίνουν. l Eμείς το γνωρίζουμε αυτό, γιατί οι μαθητές στο σκίτσο πανηγυρίζουν, γε- λούν και σηκώνουν ψηλά τα χέρια χαρούμενοι. ΚΕΙΜΕΝO 2 [Το διαγώνισμα] 1. Στο απόσπασμα μιλάει ο καθηγητής τωνΜαθηματικών, ο κύριος Ευαγγέλου. l Tα ακριβή του λόγια είναι τα εξής: «Θα σας υπαγορεύσω την εκφώνηση του προβλήματος. Όπως σας είπα, θέλω να προσέξετε πολύ. Φαίνεται απλό και είναι απλό. Αλλά χρειάζεται σκέψη. Λοιπόν, αρχίζουμε: “Ένα ορθογώνιο τρίγωνο ΑΒΓ –Γ = ορθή γω- νία– κινείται ούτως ώστε η κορυφή του Α να διαγράψει την ευθεία Οχ και η κορυφή του Β την Οψ…”», «Έχετε μία ώρα» και «Γιάννη, μάζεψε τις κόλες, σε παρακαλώ». l Τις δύο πρώτες φορές απευθύνεται σε όλους τους μαθητές της τάξης και την τελευταία σε έναν μόνο μαθητή, τον Γιάννη. 2. Ο ομιλητής χρησιμοποιεί τον γλωσσικό κώδικα και τον κώδικα των μαθη- ματικών. 3. Η πρόταση είναι επαυξημένη, γιατί περιέχει και τις λέξεις του προβλήμα- τος , που μπορούν να παραλειφθούν, και ελλειπτική, γιατί λείπει το υπο- κείμενο «εγώ».

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=