Νεοελληνική Γλώσσα (Α' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)

N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α A΄ Γυμνασίου 2 7 AΠΑΝΤΉΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΎ ΒΙΒΛΊΟΥ l Δεν είμαι μαθητής της Α ’ Γυμνασίου. Σ’ αυτή την τάξη τα μαθήματα δεν είναι περισσότερα και δυσκολότερα απ’ ό,τι στο Δημοτικό σχολείο. Ο χρόνος για τη μελέτη δεν πολλαπλασιάστηκε, οι ελεύθερες ώρες δε μειώ­ θηκαν. Ώρες για παιχνίδι υπάρχουν στο ημερήσιο πρόγραμμά μου. Ακούω και μιλώ [σελ. 21] 1. Το σημείο στίξης θα είναι η τελεία, αν η πρόταση είναι αποφαντική (δίνει μια πληροφορία), το ερωτηματικό, αν η πρόταση είναι ερωτηματική (ζη- τά μια πληροφορία), και το θαυμαστικό, αν η πρόταση είναι επιφωνημα- τική (εκφράζει ένα συναίσθημα). 2. ΚΕΙΜΕΝΟ 1 Ήταν κι αυτή πια γυμνασιοκόριτσο ! Είναι επιφωνηματική και εκφράζει υπερηφάνεια. Ήταν κι αυτή πια γυμνασιοκόριτσο ; Είναι ερωτηματική και εκφράζει απορία. Ήταν κι αυτή πια γυμνασιοκόριτσο . Είναι αποφαντική και δίνει μια πλη- ροφορία. ΚΕΙΜΕΝΟ 6 Είναι ώρα για φαγητό . Είναι αποφαντική και δίνει μια πληροφορία. Είναι ώρα για φαγητό ; Είναι ερωτηματική και εκφράζει απορία. Είναι ώρα για φαγητό ! Είναι επιφωνηματική και εκφράζει έκπληξη. 3. Το κείμενο 6 είναι γραμμένο από έναν μαθητή της Α ’ Γυμνασίου και δημο- σιεύτηκε σε σχολικό έντυπο. Ο μαθητής-πομπός απευθύνεται στους συμ- μαθητές-δέκτες και γι’ αυτό το ύφος του είναι απλό και πολύ φιλικό. Είναι έντονα τα συναισθήματα (απορία, αγανάκτηση, απόγνωση) που εκφράζει ο μαθητής, ο οποίος αισθάνεται να ασφυκτιά από τα προβλήματα που προκύπτουν από τις απαιτήσεις του σχολείου και την έλλειψη του ελεύθε- ρου χρόνου. Tα ερωτηματικά και τα θαυμαστικά, λοιπόν, δίνουν στο κεί- μενο ζωντάνια και το κάνουν πιο άμεσο και οικείο στον αναγνώστη.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=