Νεοελληνική Γλώσσα (Α' Γυμνασίου - Νέα συμπληρωμένη έκδοση σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας)
N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Γ Λ Ω Σ Σ Α A΄ Γυμνασίου 1 6 ENOTHTA Οι πρώτες μέρες σ’ ένα νέο σχολείο 1 η έκφρασης είναι λιτός και χρησιμοποιούνται οι πλέον απαραίτητες λέξεις. Tο πρώτο κείμενο είναι μεγαλύτερο σε έκταση, γιατί ο προφορικός λόγος μάς επιτρέπει να λέμε περισσότερα και να συζητάμε ένα θέμα εκτενέστερα. Διαβάζω και γράφω [σελ. 15] 1. Στο κείμενο 1 στην αρχή πομπός είναι ο Γιώργος και δέκτης η Άννα. Μετά τον αγιασμό, πομπός είναι ο γυμνασιάρχης και δέκτες είναι όλοι οι μαθητές που βρίσκονται στο προαύλιο. Όταν συζητούν οι δύο συμμαθήτριες, η Άν- να και η Αγγέλα, είναι και οι δύο πομποί και δέκτες, ανάλογα με το ποια μιλάει κάθε φορά. Όταν μιλάει η Άννα-πομπός, ακούει η Αγγέλα-δέκτης και, όταν μιλάει η Αγγέλα-πομπός, ακούει η Άννα-δέκτης. Στο κείμενο 4 πομπός είναι ο αποστολέας του γράμματος, δηλαδή ο Αλέξης, και δέκτης είναι ο Πωλ, ο παραλήπτης της επιστολής. l Στο κείμενο 1 η επικοινωνία σε όλες τις περιπτώσεις είναι προφορική, ενώ στο κείμενο 4 γραπτή. 2. Στο κείμενο 4 χρησιμοποιείται η επιστολή (γραπτός λόγος) ως μέσο για την επικοινωνία των δύο φίλων. Στο πρώτο σκίτσο που ακολουθεί το κείμενο 4 η επικοινωνία είναι προφορική (άμεση επικοινωνία πρόσωπο με πρόσω- πο), ενώ στο δεύτερο σκίτσο το μέσο που χρησιμοποιείται είναι το κινητό τηλέφωνο (γραπτό μήνυμα). 3. α – 4 , β – 3 , γ – 1 , δ – 5 , ε – 2 . Β2. Κώδικες επικοινωνίας ΘΕΩΡΙΑ Τα συστήματα επικοινωνίας που επινόησαν οι άνθρωποι, για να μπορούν να στέλνουν και να δέχονται μηνύματα ονομάζονται κώδικες και έχουν καθορισμένα σύμβολα, σημεία, σήματα και συγκεκριμένους κανόνες. Υπάρχουν πολλοί κώδικες αλλά ο τελειότερος και αυτός που χρησιμοποι- ούν συχνότερα οι άνθρωποι είναι η γλώσσα . Η γλωσσική επικοινωνία είναι είτε προφορική είτε γραπτή . Τα σημεία της γλώσσας είναι οι λέξεις.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=