Νέα σκοτεινή εποχή

ΧΑΣΜΑ 25 η συνειδητοποίηση σε πολλά είδη της σύγχρονης καθημερινής ζωής. Στην πορεία, ό,τι μπορεί να παρουσιαστεί ως «αποκάλυψη» για την «αλήθεια» του κόσμου θα πρέπει να κρατηθεί σε απόσταση ασφαλείας, ως απλός (ή όχι απλός, μα αποτρόπαιος) αναστοχασμός αυτού του κόσμου. Όντως, η απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να είναι η ηχηρή κι αντιπροσωπευτική χειρονομία τούτης της εργασίας, καθώς το να κρα­ τάς κάτι σε απόσταση ασφαλείας έχει τη συνέπεια, υπό μια άλλη προ­ οπτική και απόσταση, να δείχνει κάτι διαφορετικό, κάτι πέραν της άμεσης συνειδητοποίησης, που υπόσχεται περισσότερα. Το επιχείρημα που ξετυλίγεται σ’ αυτό το βιβλίο είναι ότι, όπως συμβαίνει με την κλιματική αλλαγή, οι συνέπειες της τεχνολογίας είναι διάσπαρτες σ’ όλο τον πλανήτη και επιδρούν σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Αυτές οι συνέπειες είναι δυνητικά καταστροφικές, και προέρχονται από την αδυναμία μας να αντιληφθούμε τα βίαια και αλληλένδετα απο­ τελέσματα των ίδιων των εφευρέσεών μας. Ως τέτοιες, αναστατώνουν αυτά που περιμέναμε αφελώς ως τώρα για τη φυσική τάξη των πραγ­ μάτων, και επιζητούν μια ριζική επανεξέταση των τρόπων με τους οποίους σκεφτόμαστε τον κόσμο. Όμως ο άλλος προσανατολισμός του βιβλίου είναι ότι το παιχνίδι δεν έχει χαθεί: αν είμαστε πραγματικά ικανοί να ξανασκεφτούμε με νέους τρόπους, τότε είμαστε επίσης ικανοί να ξανα­ σκεφτούμε τον κόσμο, κι έτσι να τον κατανοήσουμε και να ζήσουμε εντός του διαφορετικά. Και καθώς η τρέχουσα κατανόηση του κόσμου προέρχεται απ’ τις επιστημονικές μας ανακαλύψεις, η επανεξέτασή του πρέπει να προκύψει από και παράλληλα με τις τεχνολογικές μας εφευ­ ρέσεις, οι οποίες συνιστούν τις πολύ πραγματικές εκδηλώσεις της δι­ αφιλονικούμενης, περίπλοκης και αντιφατικής κατάστασης του ίδιου του κόσμου μας. Οι τεχνολογίες μας είναι προεκτάσεις των εαυτών μας, που κωδικοποιούνται σε μηχανές και υποδομές, σε πλαίσια γνώσης και δράσης· αν τις σκεφτούμε αληθινά, θα μας προσφέρουν ένα μοντέ­ λο για έναν πιο αληθινό κόσμο. Έχουμε εκπαιδευτεί να σκεφτόμαστε το σκοτάδι σαν έναν τόπο κιν­ δύνου, ή ακόμα και θανάτου. Αλλά το σκοτάδι μπορεί επίσης να είναι ένας τόπος ελευθερίας και πιθανότητας, ένας τόπος ισότητας. Για πολ­ λούς, αυτά που συζητούνται εδώ θα είναι προφανή γιατί ζούσαν πάντα

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=