Νέα Ελληνικά (Γ' τάξη ΕΠΑΛ)
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΘΕΩΡΙΑΣ N E A E Λ Λ Η Ν Ι Κ Α Γ΄ 15 λασπολογία, την κινδυνολογία, την καλλιέργεια του φανατισμού κτλ. και προσδίδει στον πολιτικό λόγο τον χαρακτήρα της προπαγάνδας . β. Η πειθώ στη διαφήμιση Με τη διαφήμιση ο πομπός επιδιώκει να επηρεάσει τις καταναλωτικές (εμπορική διαφήμιση), πολιτικές (πολιτική διαφήμιση) κτλ. επιλογές του δέκτη. Έτσι, εφαρ μόζονται όλοι οι τρόποι πειθούς και ανάμεσά τους περισσότερο η επίκληση στο συναίσθημα και λιγότερο η επίκληση στη λογική. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιεί ται η τεχνική: – του συνειρμού ιδεών (από διαφήμιση μπίρας: « Η πιο όμορφη ξανθιά »), – της αναλυτικής περιγραφής και επίδειξης των ιδιοτήτων του προϊόντος (« Νέα γενιά υπολογιστών COMPAQ : 512Mb, 40Gb, ΑΜD Athlon XP 2200+… »), – της επίκλησης στην αυθεντία (από διαφήμιση εταιρείας εμπορίας ηλεκτρονικών ειδών: « Το κινητό θέλει τον Γερμανό του »), – της επίκλησης στο συναίσθημα (από διαφήμιση βρεφικών ειδών: « Το παιδί θέλει φροντίδα. Φροντίδα και Προδέρμ »), – της επίκλησης στη λογική (« Αφορολόγητα αποταμιευτικά ομόλογα ελληνικού δημοσίου : αφορολόγητη απόδοση 8,60% ετησίως »), – του λανθάνοντος αξιολογικού χαρακτηρισμού, που αποδίδει μια θετική ιδιότητα σε όποιον αγοράζει το προβαλλόμενο προϊόν και μια αρνητική σε όποιον δεν το προτιμά (από διαφήμιση αυτοκινήτου: « Γιατί δεν είμαστε όλοι ίσοι »). Οι τεχνικές αυτές ασκούνται μέσα απ’ τη συνδυασμένη χρήση εικόνας και λόγου, που από κοινού παράγουν, υποβάλλουν και ενισχύουν το προβαλλόμενο μήνυμα. Ειδικότερα, ο διαφημιστικός λόγος χαρακτηρίζεται απ’ τον προτρεπτικό τόνο, το υποβλητικό περιεχόμενο, την πληθωρική χρήση λέξεων, το στερεότυπο ύφος, την ασάφεια, τη συνθηματολογία, την υπαινικτικότητα, τα λογοπαίγνια κτλ. Σημαντικό ρόλο στην άσκηση πειθούς διαδραματίζει και η μορφή του διαφη μιστικού μηνύματος. Με κριτήριο, λοιπόν, τη μορφή η διαφήμιση διακρίνεται στα εξής είδη: – μήνυμα που αναπτύσσεται με άμεσο τρόπο, – αφηγηματικό μήνυμα, – μήνυμα μονολόγου-διαλόγου, – μήνυμα που επεξηγεί την εικόνα, – μήνυμα που στηρίζεται σε τεχνάσματα / ευρήματα, – μήνυμα που προσφέρει επιχειρήματα.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=