Νέα Ελληνικά (Γ' τάξη ΕΠΑΛ)
AΠΌ ΤΟΝ 20ο ΣΤΟΝ 21ο ΑΙΏΝΑ 34 N E A E Λ Λ Η Ν Ι Κ Α Γ΄ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Απαντήσεις στις ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου n Ανάγνωση – Kατανόηση του κειμένου 1 Ποια ερωτήματα απασχολούν τον συγγραφέα για τη θέση του ανθρώπου μέσα στο σύμπαν και για την πορεία του ανθρώπινου πολιτισμού σήμερα; Σύμφωνα με τον συγγραφέα, η γνώση που κατακτήθηκε γύρω απ’ τη θέση του ανθρώπου στο σύμπαν και την πορεία του πολιτισμού είναι ανεπαρκής να προσφέ- ρει ολοκληρωμένες απαντήσεις και αντί για βεβαιότητες δημιουργεί νέα ερωτήματα και πυροδοτεί νέες αμφιβολίες. Έτσι, εκφράζεται προβληματισμός για την αξία της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα σε ένα σύμπαν, στο οποίο η γη κατέχει περιφερειακή και όχι κεντρική θέση και διατυπώνονται απορίες σχετικά με την ολοκλήρωση, την αποτυχία ή την περαιτέρω εξέλιξη της ανθρωπότητας στη νέα χιλιετία, τη συνέχιση της μέχρι τώρα προόδου ή την τελική καταστροφή. 2 Ο συγγραφέας στο τέλος του κειμένου διαπιστώνει ότι αυτό που μας συμβαίνει είναι να μην ξέρουμε τι μας συμβαίνει. Πού αποδίδει αυτή τη σύγχυση; Να απαντήσεις με βάση τις τρεις τελευταίες παραγράφους του κειμένου. Πίσω από κάθε σημαντική εξέλιξη κρύβονται, σύμφωνα με τον συγγραφέα, απει- λές και κίνδυνοι. Η ανάπτυξη λοιπόν των μέσων ενημέρωσης και επικοινωνίας και η πρόοδος της επιστημονικής γνώσης μπορεί να συνέβαλαν στην απαλλαγή του ανθρώπου από τα προβλήματα και τους μύθους του παρελθόντος, αλλά την ίδια στιγμή γέννησαν νέα προβλήματα και μύθους. Η ανθρώπινη σκέψη στέκεται συνή- θως στην ωφέλιμη διάσταση, που μπορεί εύκολα να γίνει κατανοητή σε σύγκριση με ό,τι πρωτύτερα επικρατούσε, και δυσκολεύεται να αναγνωρίσει την αρνητική διάσταση, που μπορεί και να μην έχει εκδηλωθεί ακόμη με ορατό τρόπο. Το πρό- βλημα μεγαλώνει κάτω απ’ την επίδραση των μέσων ενημέρωσης, που δημιουρ- γούν την κυρίαρχη αντίληψη για τα πράγματα και επηρεάζουν τον τρόπο ερμηνείας και κατανόησης των εξελίξεων. Έτσι, το ανθρώπινο πνεύμα αγκιστρώνεται σε ορι- σμένες βεβαιότητες, που επιτείνουν τη σύγχυση και εμποδίζουν την αντικειμενική σύλληψη της πραγματικότητας. n Προσέγγιση της γλώσσας του κειμένου 1 Να παρατηρήσεις τον τονισμό των μονοσύλλαβων και δισύλλαβων λέξεων στις ερω-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=