Νέα Ελληνικά (Γ' τάξη ΕΠΑΛ)

N E A E Λ Λ Η Ν Ι Κ Α Γ΄ 33 E ντγκαρ Μ ορεν MΈΣΑ ΣΤΗ NΎΧΤΑ ΤΟΥ AΙΏΝΑ 8η§: Διαφώτιση και αποπροσανατολισμός: τα αντιφατικά αποτελέσματα της επιστη- μονικής / τεχνολογικής προόδου. 9η§: Ο μειωμένος βαθμός κατανόησης της πραγματικότητας. n Νοηματικές ενότητες α. « Ποιοι είμαστε; Από πού… στις οποίες απαντούν ;»: Τα καίρια ερωτήματα για τον άνθρωπο και οι ανεπαρκείς απαντήσεις τους. β. « Βρισκόμαστε σ’ ένα σύμπαν… τη μοίρα μας, τη σπουδαιότητά μας »: Η επιστημο- νική κατάκτηση της γνώσης. γ. « Ξέρουμε από πού έρχεται… 1938, 1939 οι πρόγονοί μας ;»: Διατύπωση νέων ερωτημάτων και έκφραση νέων αποριών. δ. « Αυτό ακριβώς μας συμβαίνει : να μην ξέρουμε τι μας συμβαίνει »: Η ανθρώπινη άγνοια. n Συλλογιστική πορεία Η ανάπτυξη των ιδεών ακολουθεί παραγωγική συλλογιστική πορεία (γενικό ➝ ειδι- κό), αφού προηγείται η δήλωση της κύριας θέσης και ακολουθούν η ανάπτυξη και η απόδειξή της: στην αρχή εκφράζεται η αμφιβολία για τη γνώση που κατακτήθηκε και στη συνέχεια παρουσιάζεται το περιεχόμενο αυτής της γνώσης και διατυπώνο- νται απορίες και ερωτήματα που επιβεβαιώνουν την αρχική αμφιβολία. n Περίληψη Παρά τη γνώση που κατακτήθηκε γύρω από θέματα που αφορούν την ανθρώπινη ύπαρξη, νέοι προβληματισμοί, κατά τον συγγραφέα, δημιουργούνται. Δόθηκαν λοιπόν απαντήσεις για τη θέση του ανθρώπου στο σύμπαν, τα βιολογικά γνωρί- σματα και την ιστορική του πορεία, έστω και αν κάποιες μείωσαν την πίστη στην παντοδυναμία του. Ωστόσο, τα ερωτήματα για την ύπαρξη του κόσμου και του ανθρώπου δεν απαντήθηκαν ικανοποιητικά και εκφράζονται απορίες σχετικά με την ιστορική πορεία, τη μνήμη των παγκόσμιων πολέμων, τις πολιτικές και ιδεο- λογικές εξελίξεις του 20ού αιώνα, τη συμβολή της επιστημονικοτεχνικής προόδου στη διαφώτιση του ανθρώπου ή την ευθύνη της για τον αποπροσανατολισμό του και τον βαθμό κατανόησης της πραγματικότητας.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=