Νέα Ελληνικά (Γ' τάξη ΕΠΑΛ)
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΘΕΩΡΙΑΣ 22 N E A E Λ Λ Η Ν Ι Κ Α Γ΄ γ. Άρθρο Ανήκει στο γραμματειακό είδος του δημοσιογραφικού λόγου. Τα κύρια προσδιο ριστικά γνωρίσματά του είναι ο τίτλος, η αφόρμηση από ένα γεγονός της επικαιρό τητας και η διατύπωση των γενικότερων απόψεων και κρίσεων γύρω απ’ το ζήτημα που εξετάζεται. Το θέμα και η θέση δηλώνονται στον πρόλογο, ακολουθεί η στήρι ξη της κατευθυντήριας ιδέας και στο τέλος διατυπώνονται τα συμπεράσματα ή μια γενική πρόταση-λύση. Η γλωσσική ποικιλία και το ύφος εξαρτώνται από το θέμα της ανάπτυξης, την οπτική γωνία της προσέγγισής του και το επίπεδο του αναγνω στικού κοινού. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι προτιμότερο ο λόγος να χαρακτηρί ζεται από ζωντάνια και αμεσότητα * , ώστε να κεντριστεί και να διατηρηθεί αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη. δ. Επιστολή Κύρια γνωρίσματά της είναι η δήλωση του τόπου και του χρόνου της σύνταξης, η εναρκτήρια προσφώνηση και ο καταληκτικός χαιρετισμός ή επιφώνηση ** . Στην πρώτη παράγραφο συνήθως δηλώνεται το θέμα, η αφορμή και ο σκοπός της επι στολής. Η γλωσσική ποικιλία, το ύφος γραφής, το είδος της προσφώνησης και του χαιρετισμού / επιφώνησης και ο τρόπος της ανάπτυξης εξαρτώνται α) απ’ το θέμα και τον σκοπό της επιστολής και β) απ’ τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στον απο στολέα και τον παραλήπτη της. ε. Συζήτηση Το κείμενο που ζητείται αποτελεί τη γραπτή μεταφορά των απόψεων που θα δια τύπωνε ο μαθητής σε μια υποτιθέμενη συζήτηση με τους συμμαθητές του στην τάξη, με τους γονείς του στο σπίτι κτλ. Ο τρόπος ανάπτυξης και το ύφος γραφής εξαρτώνται απ’ το επικοινωνιακό πλαίσιο της συζήτησης (θέμα, πρόσωπα, χώρος κτλ.), αλλά, όποιο και αν είναι αυτό το πλαίσιο, ο λόγος πρέπει να έχει κάποια κοινά στοιχεία (χωρίς, βέβαια, να ταυτίζεται) με την κατάλληλη για την περίσταση προφο ρική ομιλία. Έτσι, καλό είναι να προτιμάται ο μικροπερίοδος λόγος, η παρατακτική σύνταξη, η χρήση απλού λεξιλογίου, οι ερωτηματικές διατυπώσεις κτλ. * Βλ. την προηγούμενη υποσημείωση. ** Στις τυπικές επιστολές η επιφώνηση ακολουθείται απ’ το ονοματεπώνυμο και την υπογραφή του αποστολέα, αλλά αυτό πρέπει οπωσδήποτε να αποφευχθεί στο κείμενο παραγωγής λόγου των εξετάσεων.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=