Νέα Ελληνικά (Γ' τάξη ΕΠΑΛ)

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΘΕΩΡΙΑΣ 22 N E A E Λ Λ Η Ν Ι Κ Α Γ΄ γ. Άρθρο Ανήκει στο γραμματειακό είδος του δημοσιογραφικού λόγου. Τα κύρια προσδιο­ ριστικά γνωρίσματά του είναι ο τίτλος, η αφόρμηση από ένα γεγονός της επικαιρό­ τητας και η διατύπωση των γενικότερων απόψεων και κρίσεων γύρω απ’ το ζήτημα που εξετάζεται. Το θέμα και η θέση δηλώνονται στον πρόλογο, ακολουθεί η στήρι­ ξη της κατευθυντήριας ιδέας και στο τέλος διατυπώνονται τα συμπεράσματα ή μια γενική πρόταση-λύση. Η γλωσσική ποικιλία και το ύφος εξαρτώνται από το θέμα της ανάπτυξης, την οπτική γωνία της προσέγγισής του και το επίπεδο του αναγνω­ στικού κοινού. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι προτιμότερο ο λόγος να χαρακτηρί­ ζεται από ζωντάνια και αμεσότητα * , ώστε να κεντριστεί και να διατηρηθεί αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη. δ. Επιστολή  Κύρια γνωρίσματά της είναι η δήλωση του τόπου και του χρόνου της σύνταξης, η εναρκτήρια προσφώνηση και ο καταληκτικός χαιρετισμός ή επιφώνηση ** . Στην πρώτη παράγραφο συνήθως δηλώνεται το θέμα, η αφορμή και ο σκοπός της επι­ στολής. Η γλωσσική ποικιλία, το ύφος γραφής, το είδος της προσφώνησης και του χαιρετισμού / επιφώνησης και ο τρόπος της ανάπτυξης εξαρτώνται α) απ’ το θέμα και τον σκοπό της επιστολής και β) απ’ τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στον απο­ στολέα και τον παραλήπτη της. ε. Συζήτηση Το κείμενο που ζητείται αποτελεί τη γραπτή μεταφορά των απόψεων που θα δια­ τύπωνε ο μαθητής σε μια υποτιθέμενη συζήτηση με τους συμμαθητές του στην τάξη, με τους γονείς του στο σπίτι κτλ. Ο τρόπος ανάπτυξης και το ύφος γραφής εξαρτώνται απ’ το επικοινωνιακό πλαίσιο της συζήτησης (θέμα, πρόσωπα, χώρος κτλ.), αλλά, όποιο και αν είναι αυτό το πλαίσιο, ο λόγος πρέπει να έχει κάποια κοινά στοιχεία (χωρίς, βέβαια, να ταυτίζεται) με την κατάλληλη για την περίσταση προφο­ ρική ομιλία. Έτσι, καλό είναι να προτιμάται ο μικροπερίοδος λόγος, η παρατακτική σύνταξη, η χρήση απλού λεξιλογίου, οι ερωτηματικές διατυπώσεις κτλ. * Βλ. την προηγούμενη υποσημείωση. ** Στις τυπικές επιστολές η επιφώνηση ακολουθείται απ’ το ονοματεπώνυμο και την υπογραφή του αποστολέα, αλλά αυτό πρέπει οπωσδήποτε να αποφευχθεί στο κείμενο παραγωγής λόγου των εξετάσεων.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=