Νέα Ελληνικά (Γ' τάξη ΕΠΑΛ)

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΘΕΩΡΙΑΣ N E A E Λ Λ Η Ν Ι Κ Α Γ΄ 19 – ισορροπημένη και αρμονική απόδοση των ιδεών με κριτήριο όχι μόνο την έκταση που καταλαμβάνουν αλλά κυρίως το ειδικό βάρος που έχουν στην ανάπτυξη· – παράλειψη των λιγότερο σημαντικών στοιχείων του κειμένου (π.χ. παρενθετικές ιδέες, παρεκβατικά σχόλια, ημερομηνίες κτλ.)· – αποφυγή αξιολογικών κρίσεων και χαρακτηρισμών για το κείμενο. Ως προς τη δομή : – ιεράρχηση των ιδεών της περίληψης κατ’ αντιστοιχία με την ιεράρχηση των ιδεών του κειμένου· – οργάνωση των ιδεών με σχέσεις λογικής σειράς και στενή σύνδεση των νοημάτων τους· – επιλογή των κατάλληλων διαρθρωτικών λέξεων, για να φανούν οι νοηματικές σχέσεις που υπάρχουν μεταξύ των ιδεών του κειμένου· – αποφυγή της φορτικής χρήσης συνδετικών λέξεων και τυποποιημένων μετα­ βατικών φράσεων (« ο συγγραφέας υποστηρίζει » , « ακόμη, ισχυρίζεται », « επίσης, επισημαίνει » κτλ. )· – αποφυγή του χωρισμού της περίληψης σε παραγράφους ή χωρισμός μόνο * όταν το κείμενο οργανώνεται σε ορατές νοηματικές ενότητες. Ως προς τη γλώσσα : – προσαρμογή του ύφους γραφής στις επικοινωνιακές ανάγκες της δοσμένης περί­ στασης (π.χ. πληροφόρηση κάποιου, συζήτηση στην τάξη κτλ.)· – αποφυγή της αυτούσιας μεταφοράς λέξεων και φράσεων του κειμένου στην περί­ ληψη· – αποφυγή των περιφραστικών διατυπώσεων· – διατύπωση των ιδεών με ακριβή, απλό και σαφή τρόπο. γ. Έλεγχος – Τελική εξέταση του περιεχομένου, της μορφής και της δομής της περίληψης· – καταμέτρηση λέξεων. * Oύτε όμως και στην περίπτωση αυτή είναι αναγκαία ή υποχρεωτική η παραγραφοποίηση της περί­ ληψης.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=