Μοντεσσόρι στο σπίτι με το μικρό παιδί (1- ετών)

39 σαγάγουμε την επιστροφή στη θέση τους ως το τελευταίο μέρος της δραστηριότητας. Μπο- ρούμε τότε να αρχίσουμε να συνεργαζόμαστε με το παιδί μας, για να βάλουμε τα πράγματα πίσω στο ράφι: μπορεί να φέρει εκείνο ένα μέρος και εμείς το άλλο. Τότε μπορούμε να χτί- σουμε πάνω σε αυτή τη βάση, ενθαρρύνοντάς το να βάλει κάτι πίσω, για παράδειγμα αγγί- ζοντας με την παλάμη μας το ράφι όπου ανήκει. Σταδιακά θα τα δούμε να τακτοποιούν τα πράγματα όλο και περισσότερο μόνα τους. Μπορεί να μην το κάνουν αυτό κάθε μέρα, όπως κι εμείς δεν έχουμε κάθε μέρα όρεξη να μαγειρέψουμε. Αντί να επιμείνουμε να το κάνουν, μπορούμε να πούμε: «Θέλεις να το κάνω εγώ; Εντάξει, θα μεταφέρω εγώ αυτό κι εσύ εκείνο». Ακόμα και τα μεγαλύτερα παιδιά μπορεί να χρειάζονται βοήθεια, για να χωρίσουν μια δραστηριότητα σε διαχειρίσιμα μέρη. «Ας βάλουμε πρώτα τα τουβλάκια πίσω και μετά θα ασχοληθούμε με τα βιβλία». Εάν ένα παιδί έχει ήδη προχωρήσει στην επόμενη δραστηριότητα, συνήθως δεν διακό- πτω τη συγκέντρωσή του. Αντίθετα, τακτοποιώ τη δραστηριότητα μόνη μου, προσφέροντας έτσι ένα παράδειγμα στο παιδί για το τι να κάνει την επόμενη φορά. Μπορεί να μη μας κοι- τάζουν όντως να το κάνουμε, αλλά είναι πιθανό να μας βλέπουν με την άκρη του ματιού τους ή ασυνείδητα να αφομοιώνουν αυτό που κάνουμε. 5. Δείξτε, δείξτε, δείξτε Το παιδί μαθαίνει πολλά παρατηρώντας εμάς και τους άλλους ανθρώπους γύρω του. Έτσι, μπορούμε να σκεφτούμε πώς ένα μικρό παιδί θα μπορούσε να τα καταφέρει και να δείξουμε αυτόν τον τρόπο για να τον μιμηθεί – για παράδειγμα, σπρώξτε μια καρέκλα και με τα δύο σας χέρια, αποφύγετε να καθίσετε σε ένα χαμηλό τραπέζι ή ένα ράφι και μεταφέρετε μόνο ένα πράγμα κάθε φορά. 6. Επιτρέψτε διαφορετικές χρήσεις των υλικών, αλλά επέμβετε όταν χρησιμοποιούνται ακατάλληλα Ένα παιδί θα εξερευνήσει δραστηριότητες με διάφορους τρόπους (και συχνά με τρόπους που δεν θα περιμέναμε). Δεν θέλουμε να περιορίσουμε τη δημιουργικότητά του, παρεμβαί- νοντας για να το διορθώσουμε. Εάν δεν βλάπτει τα υλικά, τον εαυτό του ή κάποιον άλλο, τότε δεν χρειάζεται να το διακόψουμε. Θα μπορούσαμε ίσως να το έχουμε στο μυαλό μας για να του δείξουμε τον σκοπό του αντικειμένου μια άλλη στιγμή. Για παράδειγμα, εάν ένα παιδί χρησιμοποιεί ένα ποτιστήρι για να γεμίσει έναν κουβά, θα μπορούσαμε να του δείξου- με κάποια άλλη στιγμή πώς χρησιμοποιούμε το ποτιστήρι για να ποτίσουμε τα φυτά. Ωστόσο, εάν το παιδί χρησιμοποιεί τα αντικείμενα με ακατάλληλο ή επικίνδυνο τρόπο, μπορούμε ήπια να επέμβουμε. Για παράδειγμα: «Δεν μπορώ να σε αφήσω να χτυπήσεις αυτό το ποτήρι πάνω στο τζάμι». Θα μπορούσαμε τότε να του δείξουμε πως τα ποτήρια τα χρησι- μοποιούμε για να πίνουμε ή να του δείξουμε μια δραστηριότητα που του επιτρέπει να ασκή- σει την ίδια δεξιότητα, για παράδειγμα, χτυπώντας ένα τύμπανο ή κάνοντας μια δραστηριό- τητα με ένα μικρό σφυρί και καρφιά.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=