Μοντεσσόρι στο σπίτι με το μικρό παιδί (1- ετών)

35 ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΙΑΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΜΟΝΤΕΣΣΟΡΙ Οι δραστηριότητες Μοντεσσόρι στοχεύουν συνήθως σε μία συγκεκριμένη δεξιότητα . Για παράδειγμα, η τοποθέτηση μιας μικρής μπάλας σε ένα κουτί μέσα από μια μικρή τρύπα επι- τρέπει στο παιδί να αναπτύξει αυτή τη δεξιότητα. Αυτό διαφέρει από πολλά παραδοσιακά πλαστικά παιχνίδια που συνδυάζουν πολλαπλές δεξιότητες, περιλαμβάνοντας ταυτόχρονα ένα μέρος όπου πρέπει να σπρώξουν κάτι, ένα μέρος όπου πέφτει μια μπάλα, ένα άλλο μέ- ρος που κάνει θόρυβο και ούτω καθεξής. Προτιμάμε επίσης να χρησιμοποιούμε φυσικά υλικά . Τα μικρά παιδιά εξερευνούν με όλες τις αισθήσεις τους. Φυσικά υλικά, όπως το ξύλο, είναι εξαιρετικά στην αφή, είναι γενικά αρκετά ασφαλή για να τα βάζουν στο στόμα τους και το βάρος του αντικειμένου είναι πιο πιθανό να σχετίζεται με το μέγεθός του. Αν και συχνά είναι πιο ακριβά, τα ξύλινα παιχνίδια είναι συνήθως πιο ανθεκτικά και μπορούμε να τα βρούμε και μεταχειρισμένα, αλλά και να τα χαρίσουμε σε κάποιον άλλο όταν το παιδί μας σταματήσει να τα χρησιμοποιεί. Επίσης, η αποθήκευση των δραστηριοτήτων σε δοχεία από φυσικά υλικά, όπως υφαντά ή ψάθινα καλάθια, προσθέτει χειροποίητες πινελιές και προσδίδει ομορφιά στον χώρο. Πολλές δραστηριότητες Μοντεσσόρι έχουν αρχή, μέση και τέλος . Το παιδί μπορεί να ξεκινήσει με ένα μικρό μέρος της ακολουθίας και, καθώς αναπτύσσεται, θα είναι σε θέση να ολοκληρώσει τον πλήρη κύκλο εργασίας , συμπεριλαμβανομένης και της επιστροφής της δραστηριότητας στο ράφι. Βιώνει την ηρεμία, καθώς πραγματοποιεί τη δραστηριότητα, και την ικανοποίηση μόλις την ολοκληρώσει. Για παράδειγμα, στη δραστηριότητα του ανθοστο- λισμού (τοποθετούμε λουλούδια σε μικρότερα βάζα) αρχικά ένα παιδί μπορεί να βρει ενδια- φέρον μόνο στο να ρίχνει το νερό στο βάζο και να σκουπίζει τυχόν πιτσιλιές με το σφουγγά- ρι. Σταδιακά, θα μάθει όλα τα βήματα και θα ολοκληρώσει τον κύκλο εργασίας, γεμίζοντας τα μικρά βάζα με νερό, τοποθετώντας όλα τα λουλούδια, τακτοποιώντας τα αντικείμενα στο τέλος και σκουπίζοντας το χυμένο νερό. Οι δραστηριότητες Μοντεσσόρι είναι ολοκληρωμένες . Η ολοκλήρωση μιας δραστηριό- τητας παίζει σημαντικό ρόλο στο να νιώσει τη χαρά της δημιουργίας και της επίτευξης του στόχου. Ένα παιδί μπορεί να απογοητευτεί εάν, για παράδειγμα, λείπει το κομμάτι ενός παζλ. Εάν λείπουν κομμάτια, αποσύρουμε ολόκληρη τη δραστηριότητα. Οι δραστηριότητες οργανώνονται συχνά σε ξεχωριστούς δίσκους και καλάθια . Μέσα σε κάθε δίσκο ή καλάθι υπάρχει ό,τι χρειάζεται το παιδί για να ολοκληρώσει τη δραστηριότητα μόνο του. Για παράδειγμα, εάν η δραστηριότητα περιλαμβάνει νερό, μπορούμε να συμπερι- λάβουμε ένα σφουγγάρι ή ένα πετσετένιο γάντι για να μπορεί να σκουπίσει τυχόν πιτσιλιές. Τα παιδιά τελειοποιούν μια δραστηριότητα μέσω της επανάληψης . Η δραστηριότητα πρέπει να είναι ακριβώς στο επίπεδο που βρίσκεται το παιδί – αρκετά δύσκολη ώστε να αποτελεί πρόκληση, αλλά όχι τόσο δύσκολη ώστε να αποθαρρυνθεί και να τα παρατήσει. Μου αρέσει να βρίσκω μια ολόκληρη σειρά από μανταλάκια στο πάνω μέρος μιας ζωγρα-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=