Μελετώντας και διδάσκοντας την Ελληνική Επανάσταση στο σύγχρονο σχολείο

22 3 Η Δ ιδασκαλία της Ε λληνικής Ε πανάστασης στο Ι όνιο Π ανεπιστήμιο Δ ιονύσης Τ ζάκης Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Ιστορίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τ ο Τ μήμα Ι στορίας του Ι ονίου Π ανεπιστημίου καλλιεργεί συστηματικά την ιστορική κατανόηση της Ελληνικής Επανάστασης εδώ και περισσότερο από τριά­ ντα χρόνια, τόσο στον προπτυχιακό όσο και στον μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών. Πιο συγκεκριμένα, το μάθημα «Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης» διδάσκεται στο Τμήμα από τα τέλη της δεκαετίας του 1980: έως το ακαδημαϊκό έτος 2013- 2014 από τον ομότιμο σήμερα καθηγητή Πέτρο Πιζάνια και έκτοτε από τον γρά- φοντα. Η μακρά παράδοση του Τμήματος στη διδασκαλία και την έρευνα της Επανάστασης του 1821 συνιστά αξιοσημείωτη εξαίρεση μεταξύ των ελληνικών ΑΕΙ (μία ακόμα είναι το Πάντειο Πανεπιστήμιο). Επίσης, το Τμήμα Ιστορίας είναι το μοναδικό που διαθέτει μέλος ΔΕΠ με γνωστικό αντικείμενο «Ιστορία της Ελλη- νικής Επανάστασης». Ως αποτέλεσμα, η διδασκαλία του μαθήματος «Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης» πραγματοποιείται σε συνθήκες ιδιαίτερα δημιουργικές για τον διδάσκοντα και, ευελπιστώ, επωφελείς για τις φοιτήτριες και τους φοιτητές, αφού το μάθημα συνδέεται με πολλά άλλα μαθήματα νεότερης ιστορίας (ελληνι- κής, ευρωπαϊκής, οθωμανικής), υποστηρίζεται από αυτά, αλλά και τα υποστηρίζει στο πλαίσιο ενός κοινού στόχου: να επισημανθούν και αναλυθούν οι πολλαπλές και διαφορετικής δυναμικής κοινωνικές, πολιτικές, οικονομικές και ιδεολογικές διεργασίες του 18ου και του 19ου αιώνα που διαμόρφωσαν τα χαρακτηριστικά των σύγχρονων κοινωνιών. Στο πλαίσιο αυτό, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του μαθήματος «Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης» εκπαιδεύονται να κατανοούν και να διερευνούν τη γένεση του ελληνικού εθνικού κινήματος και την Επανάστα- ση του 1821 ως σύνθετα ιστορικά γεγονότα που σημαδεύουν τη μετάβαση της ελληνικής κοινωνίας στη Νεωτερικότητα. Όταν ανέλαβα να διδάξω για πρώτη φορά το μάθημα, σκεφτόμουν ότι η

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=