Μελετώντας και διδάσκοντας την Ελληνική Επανάσταση στο σύγχρονο σχολείο

18 / ΜΕΛΕΤΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ τίστως στις δικές τους δυνάμεις, ακριβώς για να μπορούν να επιτύχουν την ανε- ξαρτησία τους, αντιστρατεύεται από τα ισχυρά στερεότυπα ότι μας «κατέστρεψαν οι ξένοι» ή το ακριβώς αντίθετο ότι «μας έσωσαν στο Ναυαρίνο». Ο κατάλογος ήταν και παραμένει τόσο μακρύς, ώστε με οδήγησε να υποστηρίζω ότι η ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης έχει υποστεί έντονο «κανιβαλισμό» από τον δημόσιο λόγο ποικίλων δημόσιων θεσμών και προσώπων, εντέλει πτυχών της κυρίαρχης ιδεολογίας. Πρόκειται για φαινόμενο τέτοιας έκτασης ώστε, εκτός εξαιρέσεων, φοιτήτριες και φοιτητές προσέρχονται λίγο πολύ με αυτά κατά νου ως κοινώς αποδεκτές ερμηνείες. Ωστόσο, μια ευθεία αντιπαράθεση εντός του μαθήματος με όλα αυτά τα στοιχεία της κυρίαρχης ιδεολογίας θα ήταν λάθος από εκπαιδευτική άποψη και άσκοπη ως τακτική. Αποτελεσματικότερο είναι να προκύπτουν ως ερω- τήματα ή και διαφωνίες των φοιτητριών και των φοιτητών, επειδή εργάζονται στην ιστορία. Από εκεί προκύπτει η αξία της συζήτησης εντός του μαθήματος και γενι- κότερα ο εύλογος εκπαιδευτικός «σταχανοβισμός» που προανέφερα, ακριβώς επειδή αναγκάζει τις ίδιες τις φοιτήτριες και τους ίδιους τους φοιτητές να οργα- νώσουν και να οξύνουν την κρίση τους.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=