Συγκροτώντας ταυτότητα (6-13 ετών)

καθημερινότητα, σε μια ομάδα φίλων, με όλους αυτούς τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους εμείς οι άνθρωποι συνυπάρχουμε. Τώρα η ζωή ανοίγεται μπροστά του. Σύντομα, αν αφιερώσετε χρόνο και το παρακολουθήσετε, θα αντιληφθείτε πώς διαμορφώνεται η προσωπικότητά του. Για πρώτη φορά τώρα, θα δείτε ξεκάθαρα ποιο είναι πραγ- ματικά το παιδί σας, με τι είδους άνθρωπο συνυπάρχετε. Το παιδί σε αυτή την ηλικία τα καταφέρνει μόνο του σε μεγάλο βαθμό, ωστόσο σας έχει ανάγκη, είστε ένα σημείο στα- θερότητας στη ζωή του. Και για πρώτη φορά χρειάζεται να φανείτε αντάξιοι του δεσμού που έχετε. Δεν φτάνει μόνο να είστε παρόντες. Πρέπει να δείξετε ότι είστε οι ενήλικες που μπορεί να εμπιστευτεί, που το φροντίζουν, που είναι εκεί για να βοηθήσουν· κάποιοι που διαθέτουν χρόνο για αυτό. Ό,τι και να συμβαίνει εκεί έξω, το παιδί πρέπει να γνωρί- ζει πως μπορεί πάντα να στρέφεται σ’ εσάς. Αυτός ο δεσμός αποτελείται από τρία μέρη: είναι σαν τρία νήματα που πλέκονται σε ένα και πρέπει να τα χρησιμοποιή­ σετε όλα. Την περίοδο του δημοτικού σχολείου ο συναισθη- ματικός δεσμός σας με τα παιδιά συνίσταται στα εξής: 1. Παρηγοριά Το παιδί σας θα στενοχωριέται για εντελώς νέα πράγματα. Δεν θα το παιδεύουν πια τρομακτικές σκιές, γρατζουνισμένα γόνατα ή ένα χαμένο χνουδωτό ζωάκι. Πλέον μπορεί να δια- χειρίζεται ό,τι δεν πήγε έτσι ακριβώς όπως το φανταζόταν. Όμως η παρηγοριά είναι το ίδιο σημαντική όπως και πρω- τύτερα – μόνο που έχει αλλάξει λίγο ο τρόπος. Τώρα πρόκειται για έναν άλλο, πιο προχωρημένο τύπο παρηγοριάς. Μαζί με το 26

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=