Μεγάλες συζητήσεις με μικρά παιδιά

25 Πώς να συνεργάζεστε με την οικογένεια για τον τρόπο επικοινωνίας με το παιδί Μερικά μικρά παιδιά θα αντιδράσουν μένοντας σιωπηλά. Αυτό δεν είναι κακό και δεν πρέπει να πιέσετε ένα παιδί για να δώσει λεκτική απάντηση. Αν ένα παιδί μετά από αυτή την παύση κάνει πρόσθετα σχόλια ή ερωτήσεις, θα πρέπει να απαντήσετε με απλά λόγια, μέχρι να συζητήσετε το θέμα με τους γονείς. Παιδί: «Η μαμά λέει ότι η θεία μου η Σίσσυ είναι στενοχωρημένη». Δασκάλα: «Θα ήθελες να κάνεις μια ζωγραφιά για τη θεία σου τη Σίσσυ, για να μάθει ότι τη σκέφτεσαι;» Τα λόγια του παιδιού εδώ δεν αποκαλύπτουν ιδιαίτερα τι νιώθει το παιδί ούτε δίνουν καμία πληροφορία για το τι συνέβη. Δεν πειράζει. Το παιδί μπορεί κι αυτό να είναι στενοχωρημένο ή να νιώθει περιέργεια, προβληματισμό, ανησυχία, φόβο ή κάποιο άλλο συναίσθημα. Η δασκάλα το καλεί να κάνει μια ζωγραφιά και έτσι θέτει τη βάση για να εξερευνήσει το παιδί και να εκφρά- σει τα συναισθήματα που έχει για την κατάσταση και έπειτα, αν το επιθυμεί, να δώσει τη ζωγραφιά στο αγαπημένο του πρόσωπο. Παιδί : «Η ξαδέρφη μου η Κάτια που έχει καρκίνο θα πεθάνει;» Δασκάλα : «Φαίνεται ότι έχεις πολύ σοβαρές απορίες για το τι συμβαίνει με την ξαδέρφη σου την Κάτια. Δεν ξέρω τι της συμβαίνει και είμαι σί- γουρη ότι οι γιατροί τη βοηθούν. Θα ήθελες να κάνεις μια κάρτα για την Κάτια, για να ξέρει ότι τη σκέφτεσαι;» Δείτε εδώ πώς η απάντηση της δασκάλας δεν προσφέρει πληροφορίες: η δασκάλα δεν γνωρίζει πολλά για την ασθένεια της Κάτιας και θέλει πρώτα να μάθει πώς θα ήθελε η οικογένεια του παιδιού να προσεγγιστεί το θέμα. Έτσι, η δασκάλα υποδέχεται την ερώτηση, αποδέχεται τις πληροφορίες που μπορεί να υποθέσει από την ερώτηση (ότι η Κάτια έχει ένα πρόβλημα υγείας) και ενθαρρύνει το παιδί να βρει τρόπο να διοχετεύσει τα συναισθήματα που έχει για αυτήν την κατάσταση.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=