Μαθηματικά Ε' Δημοτικού

4 KEΦΑΛΑΙΟ ΟΙ ΦΥΣΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ 4 1 Mαθηματικά Ε΄ Δημοτικού Aπαντήσεις στις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου  Διερεύνηση (σελ. 13)  Εξετάζουμε ποιοι από τους παραπάνω αριθμούς είναι φυσικοί αριθμοί και δικαιο- λογούμε την απάντησή μας. Φυσικοί αριθμοί είναι: 21 μαθητές και μαθήτριες, 13 μαθήματα, 6 εκπαιδευτικοί, σε χρόνο 0, γιατί φυσικοί είναι οι αριθμοί 0, 1, 2, 3, 4, ..., 99, 100, 101, ..., 999, 1.000, 1.001, ... Αναγνωρίζουμε τη συσκευή που δείχνει η κάθε εικόνα και παρατηρούμε τα πληκτρο- λόγιά τους. 1. Πόσα πλήκτρα με αριθμούς έχει το πληκτρολόγιο κάθε συσκευής; 10 πλήκτρα. 2. Ποια είναι και πώς ονομάζουμε τα σύμβολα που χρησιμοποιούμε για να γράψουμε τους φυσικούς αριθμούς; 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 και ονομάζονται ψηφία. 3. Στην αριθμομηχανή τσέπης της διπλανής εικόνας έχουν σβηστεί τα ψηφία από ορισμένα πλήκτρα. Χρησιμοποιούμε μόνο μία φορά κάθε ψηφίο από αυτά που δεν έχουν σβηστεί και γράφουμε: • τον μεγαλύτερο φυσικό αριθμό: 9.864.321. • τον μικρότερο φυσικό αριθμό: 1.234.689.  Συζητάμε ποιος είναι ο μικρότερος φυσικός αριθμός και γιατί δεν υπάρχει ο μεγα- λύτερος φυσικός αριθμός. Ο μικρότερος φυσικός αριθμός είναι το μηδέν (0) και δεν υπάρχει ο μεγαλύτερος φυσικός αριθμός γιατί για κάθε φυσικό αριθμό υπάρχει ο επόμενός του.  Εφαρμογή (σελ. 14) Να βρείτε τη σχέση με την οποία δημιουργείται κάθε αριθμητικό μοτίβο και να συ- μπληρώσετε τους αριθμούς που λείπουν. Έπειτα να δείξετε τη σχέση αυτή για κάθε αριθμητικό μοτίβο στην αριθμογραμμή. α. 0, 1, 2, 3, 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 . β. 0, 2, 4, 6, 8 , 10 , 12 , 14 , 16 , 18 , 20 , 22 , 24, 26 , 28 , 30 , 32. γ. 1, 3, 5, 7, 9 , 11 , 13 , 15 , 17 , 19 , 21 , 23 , 25, 27 , 29 , 31. Σε καθένα από τα παραπάνω αριθμητικά μοτίβα εξετάζουμε τη σχέση την οποία έχει ο δεύτερος αριθμός με τον πρώτο, ο τρίτος με τον δεύτερο κ.ο.κ. Έτσι έχουμε: α. 1 = 0 + 1, 2 = 1 + 1, 3 = 2 + 1, ... β. 2 = 0 + 2, 4 = 2 + 2 , 6 = 4 + 2 , ... γ. 3 = 1 + 2 , 5 = 3 + 2 , 7 = 5 + 2 , ...

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=