Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ' Γυμνασίου
1 7 K E I M E N A N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Σ Λ Ο Γ Ο Τ Ε Χ Ν Ι Α Σ Γ΄ Γυμνασίου ΝΑ ΜΟΥ ΤΟ ΠΑΡΕΙΣ, ΥΠΝΕ ΜΟΥ • ΚΟΙΜΗΣΟΥ ΑΣΤΡΙ Η αξία της νεογέννητης κόρης προβάλλεται μέσα από τις διαδοχικές μεταφο- ρές, οι οποίες υποδηλώνουν τη «φωτεινή» ομορφιά της κόρης, που σαν το νιο φεγγάρι βρίσκεται στην αυγή της ζωής της και σαν αστρί λάμπει στα μάτια της μά- νας της, ιδιαίτερα στον στίχο στον οποίο αποκαλεί το βρέφος του ρήγα το παιδί, του βασιλιά τ’ αγγόνι. 3. Ποιες είναι οι ευχές που διατυπώνει η μάνα για το παιδί της; Διατυπώνονται δύο ευχές της μάνας για την κόρη της: • να την καλοπαντρέψει με άντρα που θα την αγαπά και θα τη χαίρεται ( να σε χαρεί ο νιος που θα σε πάρει ) • να έχει πάντα την προστασία της Παναγιάς ( η Παναγιά η δέσποινα να είναι συ- ντροφιά σου ). 4. Γιατί ο λόγος της μάνας στρέφεται τόσο πολύ γύρω από τα πλούτη και τον καλό γαμπρό; Ο λόγος της μάνας απηχεί την ευχή των γονιών να ζήσουν τα παιδιά τους μια πιο άνετη από αυτούς ζωή. Όλα τα δώρα υποδηλώνουν την προσδοκία της να ζήσει το κορίτσι μέσα στον πλούτο και την αρχοντιά. Λαμβάνοντας υπόψη τις στε- ρήσεις και τη δύσκολη ζωή των ανθρώπων σε προηγούμενες εποχές, η ευχή για μια καλύτερη μοίρα για τα παιδιά τους δε θα πρέπει να προκαλεί εντύπωση. Στις πατριαρχικές κοινωνίες, επίσης, ο γάμος του κοριτσιού ήταν κομβικό σημείο της ζωής του, γι’ αυτό και η μάνα σκέφτεται έναν επιτυχημένο γάμο από τη βρεφική κιόλας ηλικία. Η προσδοκία αυτή έμμεσα εκφράζει την κρατούσα αντίληψη για τη θέση της γυναίκας: Μόνο ένας καλός γάμος την καταξίωνε τόσο ατομικά όσο και στην κοινωνική συνείδηση. 5. Ποια γνωρίσματα των δημοτικών τραγουδιών συναντάμε στο νανούρισμα; Γνωρίσματα των δημοτικών τραγουδιών είναι: • Η αρχή της ισομετρίας: κάθε στίχος έχει ένα ολοκληρωμένο νόημα. • Το τριαδικό σχήμα, το οποίο συναντάμε σε δύο σημεία: στον 1ο στίχο ( Κοιμή- σου αστρί, κοιμήσου αυγή, κοιμήσου νιο φεγγάρι ) και στους στίχους 3-4 ( Κοι- μήσου, που παράγγειλα στην Πόλη τα χρυσά σου / στη Βενετιά τα ρούχα σου και τα διαμαντικά σου ). • Η υπερβολή, στ. 6 ( και σου το τελειώνουνε σαρανταδυό μαστόροι ). Τεχνικές αφήγησης – Εκφραστικοί τρόποι/μέσα [Η ποιητική αφήγηση] Σε όλο το νανούρισμα η μάνα απευθύνεται σε β’ ενικό πρόσωπο στην κόρη της με
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=