Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β' Γυμνασίου
1 7 K E I M E N A N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Σ Λ Ο Γ Ο Τ Ε Χ Ν Ι Α Σ B΄ Γυμνασίου ΠΙΝΟΝΤΑΣ ΗΛΙΟ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟ Διαθεματικές δραστηριότητες 1. Θυμηθείτε ένα τοπίο της ελληνικής φύσης στο οποίο εντοπίζετε αρκετά στοι- χεία που υπάρχουν και στο τοπίο του ποιήματος. Πείτε πού βρίσκεται και περιγράψτε το. Τοπία της ελληνικής φύσης θα βρείτε και σε πολλά φωτογρα- φικά λευκώματα. Μια αναζήτηση ενός ελληνικού κυκλαδίτικου νησιού μπορεί να χρησι- μεύσει ως αφόρμηση για την εργασία. Ενδιαφέροντα τοπία της ελληνικής φύσης έχει και ο ίδιος ο Ελύτης στα κολάζ του. Τα βασικά στοιχεία του ελληνικού τοπίου είναι: η θάλασσα, τα ψαροκάι- κα, οι αμπελόφυτες πλαγιές, τα αρχαία ερείπια κάστρων, οι ελιές κτλ. 2. Προσπαθήστε να αναπαραστήσετε ζωγραφικά το ποίημα, επικεντρώνοντας την προσοχή σας σε εκείνα τα φυσικά στοιχεία που μπορούν να αναπαρα- σταθούν. Τα κύρια στοιχεία της ζωγραφιάς είναι: ο ήλιος, τα αμπέλια, η θάλασσα, τα ψάρια, οι καρποί, οι φυλλωσιές. Ασκήσεις δημιουργικής γραφής 1. Αλλάξτε τις μετοχές της πρώτης στροφής με ρήματα οριστικής ενεστώτα. Τι νομίζετε ότι αλλάζει στο ποίημα; Πίνω ήλιο κορινθιακό Διαβάζω τα μάρμαρα Δρασκελίζω αμπέλια θάλασσες Σημαδεύω με το καμάκι Ένα τάμα ψάρι που γλιστρά Βρήκα τα φύλλα που ο ψαλμός του ήλιου αποστηθίζει Τη ζωντανή στεριά που ο πόθος χαίρεται ν’ ανοίγει. Το ποίημα αυτομάτως χάνει την υπαινικτικότητα και τη λυρική πνοή του και αποκτά πεζότητα κα αφηγηματικότητα, γίνεται ένας κατάλογος
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=