Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α' Γυμνασίου
1 4 K E I M E N A N E O E Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Σ Λ Ο Γ Ο Τ Ε Χ Ν Ι Α Σ A΄ Γυμνασίου Γεώργιος Δροσίνης Επίσης, σημαντικές είναι και οι παρομοιώσεις, που οπτικοποιούν το ποίη- μα, το αισθητοποιούν και το κάνουν πιο προσιτό στον αναγνώστη, προσδίδο- ντάς του δυναμισμό και ένταση: λες πως παίζουν, σαν να καμαρώνεται, σαν άσπρα προβατάκια . Με τις προσωποποιήσεις, τα στοιχεία της φύσης γίνονται παραστατικά, αποκτώντας ανθρώπινες ιδιότητες: η θάλασσα δροσίζεται, ο ήλιος καθρεφτίζε- ται, τα ψαράκια λες πως παίζουν μ’ έρωτα. Επιπλέον, το ποίημα είναι διάσπαρτο με πρωτότυπα επίθετα, τα οποία προσδίδουν αισθητική ομορφιά και χρώμα στους στίχους: γαλανά, ασημένια, χρυσοφτέρωτα, γοργόφτερο, χιονοπλασμένοι, άσπρα, χαρωπά κ.ά. Οι εικόνες, τέλος, είναι εξαιρετικά εκφραστικές και αναδεικνύουν την αγά- πη του ποιητή για τη φύση και το ελληνικό τοπίο. 4. Ποια στοιχεία εντάσσουν το ποίημα στην παραδοσιακή ποίηση; Το ποίημα ανήκει στην παραδοσιακή ποίηση, αφού έχει: • συγκεκριμένο θέμα, • νοηματική καθαρότητα, • ρυθμό, στροφές, μέτρο, ομοιοκαταληξία, • επιμελημένο λεξιλόγιο, • μουσικότητα και λυρισμό. Τεχνικές αφήγησης – Εκφραστικοί τρόποι [Γλώσσα – Ύφος – Στιχουργική] Η γλώσσα είναι απλή δημοτική, διανθισμένη με τύπους της καθομιλουμένης ( μπάτης, ζώνεται, πόχουν, ξάρτια) αλλά και με σύνθετα επίθετα ( χρυσοφτέρωτα, γοργόφτερο, χιονοπλασμένοι ). Το ύφος είναι χαρωπό, απλό, λυρικό, ζωντανό και παραστατικό. Τα υποκοριστικά ( ψαράκια, καραβάκια, προβατάκια ) προσδίδουν έναν τρυφερό τόνο στο ποίημα. Από την άποψη της στιχουργικής, οι στίχοι είναι ιαμβικοί επτασύλλαβοι και οκτασύλλαβοι. Η ομοιοκαταληξία είναι πλεχτή (1ος- 3ος, 2ος-4ος, 5ος-7ος, 6ος-8ος). [Εκφραστικοί τρόποι/μέσα] Χαρακτηριστικό του ποιήματος είναι η χρήση παθητικών ρημάτων ( δροσίζεται, καθρεφτίζεται, καμαρώνεται, ζώνεται ), που μεταθέτουν την έμφαση στο αποτέλε-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=