Η ζωή είναι δύσκολη

ΑΝΑΠΗΡΙΑ 33 ακτιβιστές της αναπηρίας– είναι ότι, αν εξαιρέσεις την προκατά­ ληψη και την έλλειψη υποδομών και προσβασιμότητας, η σωμα­ τική αναπηρία δεν κάνει τη ζωή χειρότερη. Όπως το να είσαι γκέι σεμιαομοφοβικήκουλτούρα, έτσι και το να είναι κανείς ανάπηρος μπορεί να επιφέρει δυσκολίες, αλλά αυτό συνιστά αποτυχία της κοινωνίας, όχι κάτι φυσικό κι αναπόφευκτο. Η ίδια η σωματική αναπηρία δεν αποτελεί εμπόδιο στην καλή ζωή. Ο ισχυρισμός αυτός προκαλεί προβληματισμούς και συναντάει αντίσταση. Οι φιλόσοφοι εκλαμβάνουν συχνά την επιβολή μιας αναπηρίας ως παράδειγμα σωματικού τραυματισμού ή βλάβης. 9 Και οι αρτιμελείς βλέπουνμε τρόμο το ενδεχόμενο νακουφαθούν, να τυφλωθούν ή να μην μπορούν να περπατήσουν. Όσο εύκολο όμως κι αν είναι να τον παρεξηγήσουμε, ο ισχυρισμός των ακτιβι­ στών είναι αληθινός: αν υπήρχαν αρκετές υποδομές, η σωματική αναπηρία δεν θα μας εμπόδιζε να ζήσουμε μια ζωή που να μην είναι αισθητά χειρότερη από τον μέσο όρο. Αν εκλάβουμε τη σωματική αναπηρίαως μια κατηγορία φανε­ ρής σωματικής δυσλειτουργίας, τότε περισσότερο προσιδιάζει σε πάθηση παρά σε αρρώστια. Η σωματική δυσλειτουργία είναι βιο­ λογική· οι συνέπειές της στη ζωήμας εξαρτώνται από τις περιστά­ σεις μας. Αυτό σημαίνει ότι, κατά μία έννοια, η σωματική αναπη­ ρία δεν είναι κακή από μόνη της. Αν επιδεινώνει τη ζωή σου, αυτό οφείλεται στο ότι επηρεάζει τον τρόπο που ζεις. Το ηθικό αυτό δίδαγματοάντλησααπό την ταοϊστικήπαραβολήμε την τύχηενός αγρότη, τηνοποίαδιάβασαστοεξαιρετικόεικονογραφημένοβιβλίο του Τζον Τζ. Μουθ Μικρά ζεν . 10 Όταν το άλογο του αγρότη το σκάει από τον στάβλο, οι γείτονές του τον παρηγορούν: «Τι ατυχία!» – «Ίσως» απαντάει ο αγρότης. Το άλογό του επιστρέφει παρέα με άλλα δύο: «Τι τύχη!» – «Ίσως» απαντάει ξανά ο αγρότης. Ογιος του επιχειρεί να καβαλήσει ένα από τα αδάμαστα άλογα και σπάει το πόδι του. «Τι ατυχία!» – «Ίσως». Εξαιτίας του σπασμένου ποδιού, ο

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=