Η τέχνη και τα αντίδοτα του έρωτα

Ο Β Ι Δ Ι Ο Σ 64 σαν παίκτης που ποντάρει συνεχώς και συνεχώς τα χάνει στο κουμάρι ελπίζοντας, εις μάτην δυστυχώς, πως κάποτ’ επιτέλους θα ρεφάρει. Κοίτα να την κερδίσεις εξαρχής, χωρίς να υποστείς καμιά δαπάνη · όσο γι’ αυτήν, θα δίνει ανελλιπώς – ελπίζοντας πως έχει να λαμβάνει. Γι’ αυτό, το γράμμα που έλεγα πιο πριν θα πρέπει να σταλεί λίαν συντόμως · κάνε την πρώτη κρούση σου γραπτώς, ώστε ν’ ανοίξει διάπλατα ο δρόμος. Θυμήσου την Κυδίππη: η κοπελιά επήρε μήνυμα γραμμένο σ’ ένα μήλο · μήλο μου κόκκινο γραμμένο, δηλαδή – και αυτομάτως βρέθηκε με φίλο. Νέοι της Ρώμης, σας παρακινώ να μάθετε την τέχνη των ρητόρων – και όχι για να κάνετε απλώς καριέρα νομικών και δικηγόρων. 460 Ο διαθέτων λέγειν κατακτά τους δικαστές και τη βουλή και τις παρέες · αλλά εκτός αυτών είναι γνωστό πως κατακτά ωσαύτως τις ωραίες. Έσο ευφραδής, χωρίς υπερβολές, ρητορισμούς και άλλες φιοριτούρες · όχι κορόνες και αρχαϊσμούς – και γενικώς όχι λατινικούρες. Δεν αγορεύουμε ενώπιον κοριτσιών · πρώτον αυτό, και δεύτερον, θυμήσου: ένα πομπώδες γράμμα προκαλεί αρνητικά αισθήματα εξίσου. Το ύφος πρέπει να ’ναι πειστικό · στον λόγο σου να υπάρχει μεν απλότης, αλλά μαζί και κάτι τρυφερόν, να αισθανθεί πως σ’ έχει ενώπιόν της. Αν αρχικώς φανεί αρνητική και δεν δεχθεί το μήνυμα να πάρει, θα το διαβάσει σίγουρα εν καιρώ – εσύ εκεί, χαρτί και καλαμάρι! 470 Πεισμώνουνε τα βόδια στην αρχή, στο τέλος υπακούν τον ζευγολάτη, με τον καιρό μαθαίν’ υποταγή και χαλινάρι δέχεται το άτι. Το δαχτυλίδι, μέταλλο σκληρό, από τη χρήση φθίνει – και ακόμα το άροτρο υφίσταται φθορά λόγω τριβής στην πέτρα και στο χώμα. Τίποτε απ’ την πέτρα πιο σκληρό, περί αυτού καμιά αμφιβολία! Και όμως οι σταγόνες του νερού την πέτρα τη σκληρή την κάνουν λεία. Κι η Πηνελόπη «πέφτει» τελικά αν κάποιος επιμείνει και το θέλει – η Τροία έπεσε μετά από καιρό, αλλά κι η Τροία έπεσε εντέλει. Αν διάβασε το μήνυμα αλλά αρνείται ν’ απαντήσει, δεν πειράζει. Μην τη ζορίζεις, φρόντισε απλώς να έχει πάντα κάτι να διαβάζει. 480 Αν να διαβάσει θέλησε, σαφώς κάποτε θα θελήσει και να γράψει · οι εξελίξεις κάποτε θα ’ρθουν, ακολουθώντας τη δική τους τάξη.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=