Η Φυσική με πειράματα Α' Γυμνασίου

ΟΙ ΦΥΣΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ - ΔΙΑΤΑΞΗ ΦΥΣΙΚΩΝ - ΣΤΡΟΓΓΥΛΟΠΟΙΗΣΗ | 18 | || ΦΥΣΙΚΗ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ME T ΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ – Η ΜΕ ΣΗ Τ ΙΜΗ 1.12 ❙ Πώς μετράμε σωστά με μια μετροταινία; Για να μετρήσουμε σωστά ένα μήκος με μια μετροταινία , θα πρέπει: • Η μετροταινία να είναι όσο το δυνατόν τεντωμένη. • Να μην εμποδίζεται η μετροταινία από διάφορα αντικείμενα ή εμπόδια και να μη διπλώνει γιατί είναι εύκαμπτη. • Να κρατάμε τη μετροταινία παράλληλα στο μήκος που θέλουμε να μετρήσουμε. 1.13 ❙ Πού μπορεί να οφείλεται το σφάλμα σε μια μέτρηση; Σε κάθε μέτρηση μπορεί να υπάρχει κάποιο λάθος (σφάλμα) το οποίο μπορεί να οφείλεται: • Στην κατασκευή και τον χειρισμό του οργάνου μέτρησης. • Στον τρόπο με τον οποίο ο παρατηρητής διαβάζει και εκτιμά τη μέτρηση. 1.14 ❙ Πώς πετυχαίνουμε μετρήσεις χωρίς μεγάλο σφάλμα; Για να πετύχουμε μια μέτρηση χωρίς μεγάλο σφάλμα , είναι αναγκαίο να την επα- ναλάβουμε αρκετές φορές με το ίδιο ή διαφορετικό όργανο μέτρησης. Πολλές φο­ ρές είναι χρήσιμο να επαναλάβουν την ίδια μέτρηση πολλοί διαφορετικοί παρατη­ ρητές. Με τον τρόπο αυτό μειώνεται η πιθανότητα να κάνει συνέχεια (συστηματικά) το ίδιο λάθος ο παρατηρητής χωρίς να το αντιλαμβάνεται. 1.15 ❙ Γιατί θα πρέπει να κάνουμε πολλές μετρήσεις του ίδιου μεγέθους; Με αυτόν τον τρόπο μειώνονται σημαντικά σφάλματα που μπορεί να οφείλονται σε: • Κακή κατασκευή του οργάνου μέτρησης. • Ακατάλληλη επιλογή και τοποθέτηση του οργάνου μέτρησης. • Εσφαλμένη ανάγνωση του οργάνου μέτρησης. 1.16 ❙ Πώς προκύπτει η τελική τιμή της μέτρησης; • Η τελική τιμή της μέτρησης προκύπτει πάντα ως μέση αριθμητική τιμή όλων των μετρήσεων που έχουμε επαναλάβει για ένα φυσικό μέγεθος. • Η μέση αριθμητική τιμή ή μέσος όρος προκύπτει από το πηλίκο της διαίρε­ σης του αθροίσματος όλων των μετρήσεων που κάναμε με το συνολικό πλήθος τους. Αν δηλαδή εκτελέσουμε ν μετρήσεις ως μ 1 , μ 2 , μ 3 , …, μ ν για ένα μέγεθος, τότε υπολογίζουμε τη μέση τιμή μ ως: μ = μ 1 + μ 2 + ... + μ ν ν

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=