Η Ελλάδα του Χαρίλαου Τρικούπη

ΓΚΑΣΤΟΝ ΝΤΕΣΑΝ 18 χριστιανοί της Κρήτης προσπαθούν να προκαλέσουν τη συμπόνια των Μεγάλων Δυνάμεων για τη μοίρα τους, βρίσκεται συστημα- τικά κάποιος τουρίστας για να απευθύνει στις εφημερίδες της Δύσης μια πολιτική πραγματεία με γενικές θεωρήσεις και βαρύ- γδουπες διατυπώσεις, αλλά εκφράζει, πρωτίστως, με κάποιο μί- σος για έναν κακότροπο τελώνη, μεγάλη κακεντρέχεια για έναν πανούργο ξενοδόχο, μια οργή που δεν μπορεί να κρυφτεί για τους πονηρούς αμαξάδες στους οποίους αναγκάζεται κανείς να προστρέξει αν θέλει να πάρει το μεσημεριανό του στο ιερό άλσος του Κολωνού ή το βραδινό του στα μάρμαρα της Ελευσίνας. Θα πρέπει όμως να συγχωρήσουμε αυτού του είδους τη σαρκαστική φιλολογία για όλες τις ανοησίες που γέννησε· και ο λόγος είναι ότι σε αυτήν χρωστάμε έναν αριστούργημα: τη Σύγχρονη Ελλάδα του Εντμόν Αμπού. 1 Από όλους τους φλύαρους και συμπαθείς λαούς, ο ελληνικός είναι εκείνος που δυσκολότερα αποκαλύπτεται στον ξένο που περνάει από τον τόπο του. Μπορεί να μένεις στην Αθήνα, να τρέχεις από σαλόνι σε σαλόνι, να κουβεντιάζεις με πλούσιους τραπεζίτες που νιώθουν περήφανοι που μιλούν καλά τη γλώσσα μας και αντιγράφουν το καλό μας γούστο, αλλά να μην καταλα- βαίνεις τίποτα από τα ελληνικά πράγματα. Αυτό συμβαίνει με πολλούς διπλωμάτες, που η αναζήτησή τους δεν προχωράει πέ- ρα από τα σπίτια όπου γίνονται χοροί, ενώ, πάλι, ορισμένοι Γάλ- 1 Εντμόν Αμπού, Η Ελλάδα του Όθωνα , μτφρ. Αριστέα Κομνηνέλλη, πρό- λογος Τάκης Θεοδωρόπουλος, Μεταίχμιο, Αθήνα 2018. Ο Ντεσάν ακολούθησε σε μεγάλο βαθμό τη θεματική και τη δομή του έργου του Εντμόν Αμπού, επίσης υποτρόφου της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής, που έζησε στη Ελλάδα κατά το 1852-1853 και κατέγραψε τις εντυπώσεις του στο παραπάνω έργο.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=