Η αναμονή δεν είναι για πάντα

Αν το καλοσκεφτούμε, τα παιδιά σχεδόν πάντα κάτι περιμέ- νουν: Να τα πάμε κάπου ή να τα πάρουμε από κάπου, να κά- νουν τις αγαπημένες τους δραστηριότητες, να μεγαλώσουν, νααποκτήσουν νέες ικανότητες. Περιμένουν τα γενέθλιά τους, τις γιορτές, ένα καινούριο αδερφάκι. Περιμένουν την άδειά μας, αναγνώριση και αποδοχή, μεγαλύτερη ανεξαρτησία.Όλη αυτή η αναμονή –αυτή η προσμονή– φέρνει ανάμεικτα συναι- σθήματα: ενθουσιασμό, ανησυχία, εκνευρισμό, ανία, ελπίδα. Ως ενήλικες, μπορούμε να αναγνωρίσουμε τι αισθάνονται τα παιδιά σε τέτοιες στιγμές και να βρούμε τρόπους να τα βοη- θήσουμε. Διδάξτε θετικές εκφράσεις Ναι, η αναμονή είναι εκνευριστική! Είναι όμως και αναπό- φευκτη. Ο τρόπος που μιλάμε για την αναμονή μπορεί να βοη­ θήσει να της δώσουμε πιο θετική χροιά. Ενθαρρύνετε τα παι- διά να αποφύγουν τα παράπονα όσο περιμένουν. Μπορούν αντίθετα να βρουν κάτι διασκεδαστικό να κάνουν όσο διαρκεί η αναμονή και να διατηρήσουν την ηρεμία τους χρησιμοποιώ­ ντας θετικές εκφράσεις όπως: Χρησιμοποιήστε οπτικά βοηθήματα Όταν κάνουμε την αναμο- νή πιο ξεκάθαρη και χειρο- πιαστή για τα παιδιά, ξέ- ρουν τι να περιμένουν και αισθάνονται ότι έχουν πε- ρισσότερο έλεγχο της κα- τάστασης. Χρησιμοποιήστε ρολόγια και χρονόμετρα, ώστε να βλέπουν την ώρα που περνάει, ημερολόγια, ώστε να σημειώνουν τις ημερομηνίες που τα ενδιαφέρουν και να σβήνουν τις ημέρες που περνούν, και προγράμματα, εβδομαδιαία ή ημερήσια, όπου θα σημειώνουν τις καθημερινές τους δραστηριότητες. Αυτά τα εργαλεία βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν ρουτίνες, να αποκτήσουν αίσθηση του χρόνου και να εξασκήσουν την ικανότητα της υπομονής. Διδάξτε σινιάλα Στο σπίτι ή μέσα στην τάξη βοηθάει να έχετε κάποια μη λεκτι- κά σήματα / σινιάλα που βοηθούν στην επικοινωνία. Σκεφτεί- τε, για παράδειγμα, πώς προσπαθούν τα παιδιά να τραβήξουν την προσοχή μας όταν μιλάμε με άλλους. Το παιδί σας μπορεί να σας διακόπτει με ερωτήσεις ή απαιτήσεις. Διδάξτε του να χρησιμοποιεί ένα μη λεκτικό σινιάλο για να σας δείξει ότι σας θέλει κάτι, όπως για παράδειγμα να σας αγγίζει απαλά στο χέρι ή στον ώμο. Εσείς μπορείτε να του απαντάτε σφίγγοντάς του το χέρι ή γνέφοντάς του με το ένα δάχτυλο σηκωμένο, πράγμα που θα σημαίνει «Περίμενε». Στην αρχή, ανταποκρι- θείτε όσο πιο γρήγορα μπορείτε και ευχαριστήστε το παιδί που περίμενε. Με τον καιρό μπορείτε να καθυστερείτε λίγο περισσότερο, σφίγγοντάς του απαλά το χέρι ή σηκώνοντας το δάχτυλο κάθε λίγα λεπτά, για να του δείξετε ότι δεν το ξεχά- σατε. «Η αναμονή δεν είναι για πάντα». «Είμαι ήρεμος. Είμαι υπομονετικός». «Μπορώ να αράξω λιγάκι ακόμα». «Αξίζει τον κόπο να περιμένω για κάτι τέτοιο!» «Μπορώ να περιμένω με χαμόγελο». Ιδέες και δραστηριότητες για γονείς και εκπαιδευτικούς 38

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=