Γυναίκες μαθηματικοί στο περιθώριο της ιστορίας

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΣΑΠΗΣ 30 κτική δραστηριότητα της Πανδροσίωνος. Από τα άρθρα και τις αντωνυμίες που χρησιμοποιεί ο Πάππος συμπεραίνουμε ότι οι μαθητές της ήταν άνδρες στους οποίους δίδασκε μαθηματικά, πιθανόν σε δημόσιο χώρο. Ακόμα, το γεγονός ότι αναφέρεται σε έναν από τους μαθητές ως θεωρούντα εαυτόν «μεγάλο γεω- μέτρη» δείχνει πως οι μαθητές της είχαν αρχίζει να γίνονται γνωστοί στην Αλεξάνδρεια της εποχής. Παράλληλα, από το πε- ριεχόμενο και το ύφος των επιθέσεων του Πάππου στους μαθη- τές της, και έμμεσα στην Πανδροσίωνα, συνάγεται ότι και η ίδια είχε αποκτήσει μεγάλη φήμη για τις μαθηματικές και τις διδακτι- κές της ικανότητες, και φαίνεται πως ήταν γνωστό στην Αλεξάν- δρεια της εποχής της ότι λειτουργούσε ως πρότυπο για τους μαθητές της, τους συμβούλευε και ήταν παρούσα στη μαθηματι- κή δραστηριότητά τους. Η ουσία είναι ότι, μέσα από τις παραχαράξεις του ονόματός της, η ίδια και το έργο της ξεχάστηκαν στους επόμενους αιώνες. Δεν έχει επιβιώσει κανένα σύγγραμμά της, ενώ η φήμη της ου- σιαστικά διαγράφηκε μετά τα μέσα του 4ου αιώνα, αφού μεταγε- νέστεροι μαθηματικοί, όπως ο Πρόκλος, δεν ανέφεραν στα έργα τους τίποτα για εκείνη. Μπορούμε όμως, ίσως ελαφρώς αυθαιρετώντας, να ισχυρι- στούμε ότι η «πρώτη γυναίκα μαθηματικός» ήταν η Πανδροσίων και όχι η Υπατία, η οποία όχι μόνο δεν κατέκτησε μια θέση στην ιστορία των αρχαιοελληνικών μαθηματικών, αλλά παραχαρά- χθηκε η ταυτότητά της και ξεχάστηκε η συνεισφορά της.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=