Γραπτός λόγος: Γλώσσα & Λογοτεχνία για το Λύκειο και τις Πανελλαδικές
ΓΛΩΣΣΑ • ΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΕΙΔΗ • ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΑ ΕΙΔΗ 1 ο ΜΕΡΟΣ ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ: ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ || | 41 | β. Δομικό στοιχείο Η ερώτηση επιτελεί και λειτουργία καθαρά οργανωτική στην οικοδόμηση ενός κειμένου. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιείται: – Στην αρχή μιας ενότητας λόγου, μικρής ή μεγάλης (ακόμα και ενός ολόκληρου δοκι μίου) ως εισαγωγή και μόνο. Π.χ.: • Γιατί έπαψε ο σημερινός άνθρωπος (ο στοχαστικός φυσικά και ευαίσθητος) να πι- στεύει στον πολιτισμό του; Η απάντηση στο ερώτημα είναι νομίζω η εξής […] = απλώς εισαγωγή. – Στο εσωτερικό μιας ενότητας ως μετάβαση σε κάτι μερικότερο (υποενότητα). • Κάτω προς το γιαλό τα χαλάσματα όλα στρωμένα χάμω, εκτός από λιγοστές όρθιες κολόνες […]. Πόσα διασπασμένα μέλη πρέπει να συμμαζέψει ο άνθρωπος στο νου του, για να σχηματίσει κάποια γνώση της αρχαιότητας. Ακόμη και τ’άλλα δημιουργή ματα που φαίνουνται, επιφανειακά, να έχουν διασωθεί πιο ακέραια, παρουσιάζουν ανάλογες δυσκολίες. Για σκέψου τον Ηνίοχο των Δελφών ή μιαν αρχαία τραγωδία. Έπειτα οι άμεσες, οι νωπές συναισθήσεις μας, από τι είναι φτιαγμένες; Από τη ζωή μας όπως τη ζούμε· δεν μπορούμε ν’ αποκλείσουμε, ό,τι και να κάνουμε, τη συμμετοχή αυτής της παρουσίας· αυτού του ήλιου που λάμπει τούτη τη στιγμή, ή της φωνής του κόκορα που με ξύπνησε την αυγή σήμερα. Με τούτα τα καθημερινά πράγματα αλλοιώνουνται εκείνα τα παλαιά, και μονάχα έτσι, θα ’λεγε κανείς, μπορούν να είναι παρόντα. | Γ. Σεφέρης, Δοκιμές 2 , σ. 232-3 Στο εσωτερικό της παραγράφου η ερώτηση ανοίγει μια νέα διάσταση του θέματος (= δυσχέρειες στην κατανόηση του παρελθόντος): το παρόν και ο κόσμος του. – Στο τέλος μιας ενότητας (παραγράφου) ως εφαλτήριο-μετάβαση σε κάτι νέο. • Τώρα που ο Θείος Βάνιας […] έφυγε από τους κεντρικούς κινηματογράφους […] θα επι χειρήσω να πω κάτι […]. Γράφω το σημερινό σημείωμα όχι για να προσθέσω κάτι σε όσα έχουν ειπωθεί, αλλά για να πληροφορηθούν μερικοί θεατές, αν το θέλουν, τις αντιδρά σεις ενός ανθρώπου του θεάτρου απέναντι σε κάποιες γενικώτερες καταστάσεις της ψυχικής μας ζωής. Αλήθεια, πόσοι άραγε να ξέρουν ότι η τέχνη του Δράματος έχει στόχο την ψυχή κι όχι την αναψυχή; Και να, πρώτο σημείο, καίριο, αυτό – εδώ ίσα-ίσα. Κανένας όσο ο Τσέχωφ δεν είναι κατάλληλος να το θέσει. Το Θέατρό του λειτούργησε σ’ εμάς – εδώ πάντοτε ως καταλύ της. Παλαιότερα, το έλεγαν «πληκτικό», απερίφραστα. […] Ηπρόληψη τούτη έχει ξεπε ραστεί ως ένα σημείο, χωρίς να γίνεται πάντοτε νοητό γιατί δεν είναι πληκτικός ο θεατρικόςΤσέχωφ, ή τι χρειάζεται για να μην είναι πληκτικός. Αφήνω το θέμα μετέω ρο · αλλού σήμερα αποβλέπω. Από πόνο ωστόσο για την εσωτερική μας πραγματι
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=