Γραπτός λόγος: Γλώσσα & Λογοτεχνία για το Λύκειο και τις Πανελλαδικές
        
 ΓΛΩΣΣΑ • ΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΕΙΔΗ • ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΑ ΕΙΔΗ 1 ο ΜΕΡΟΣ ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ:  ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ || | 29 | 4. Διπλή τελεία (:) Η διπλή τελεία (ή δύο τελείες ή δίστιγμο ή άνω και κάτω τελεία) αποτελεί μικρή παύση και προετοιμάζει τον αναγνώστη για: α. Διασάφηση αόριστης, περιληπτικής ή γενικής διατύπωσης. Π.χ.: • Ήρθαν τα προανακρούσματα της άνοιξης: φουσκώνουν τα δέντρα, ανεβαίνει η θερμοκρασία, τα πουλιά άρχισαν να ζευγαρώνουν. • Το ελληνικό πολιτικό σύστημα φθείρεται από διάφορες πληγές: τις πελατειακές σχέσεις, την άκρα κομματικοποίηση, τη μη εφαρμογή των νόμων, τη διχόνοια. β. Απαρίθμηση μερών συνόλου. Π.χ.: • Τρεις ναύαρχοι έδωσαν στρατιωτικά (πολεμικά) τέλος στον ελληνικό Αγώνα: ο Κόδριγκτον, ο Δεριγνύ και ο Χέυδεν. γ. Κατά λέξη παράθεση αποσπάσματος ξένου κειμένου με προεισαγωγή. Επίσης, παρά- θεση γνωμολογικών ρήσεων ή παροιμιών. Π.χ.: • Θυμηθείτε τι είπε ο Χριστός: «Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω». • Σου «ξεροκοπανάω» συνέχεια: «Όποιος βιάζεται σκοντάφτει». 5. Ερωτηματικό (;) Το ερωτηματικό παύει, αλλά και σχολιάζει. Τίθεται: α. Στο τέλος ευθείας ερώτησης ολικής ή μερικής άγνοιας. Π.χ.: • Θα βρέξει αύριο; • Πότε αναχωρεί το τρένο; Θα υπάρξουν θέσεις; Πότε θα φθάσει; • Σου είπε αν θα ανοίξουν τα καταστήματα ή θα παραμείνουν κλειστά; β. Σε περιπτώσεις αμφιβολίας, αμφισβήτησης, απορίας, ειρωνείας, ελέγχου, διλήμμα- τος. Π.χ.: • Διέδιδε πως ήταν ο καλύτερος (;) οικονομολόγος. • Στ’ αλήθεια, πόσα χρήματα νομίζεις ότι παίρνω; Άραγε ξέρεις ότι δε δικαιούμαι επίδομα; • Μας έταξαν καλύτερες (;) μέρες. • Σε πόσα χρόνια τέλειωσες τη Φιλοσοφική Σχολή; Σε 4, 5 ή 10; • Να ζει κανείς ή να μη ζει; Δε θέτουμε ερωτηματικό: α. Σε πλάγια ερώτηση. Π.χ.: • Έλεγε πως δε γνώριζε πού βρίσκεται. β. Σε ρητορικές ερωτήσεις (όπου δεν προσδοκούμε απάντηση). Π.χ.: • Ποιος θα πίστευε ότι ο Μ. Αλέξανδρος θα πέθαινε τόσο νέος!
        
                     Made with FlippingBook 
            RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=