ΣΤ' τάξη Δημοτικού: Ασκούμαι στη ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ την ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ και την ΕΚΘΕΣΗ

Ταξίδια, τόποι, μεταφορικά μέσα ΑΣΚΟΥΜΑΙ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ , ΤΗΝ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ 19 β. Τώρα διάλεξε πέντε επιρρήματα για να φτιάξεις προτάσεις. • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Β Ορθογραφία – Λεξιλόγιο Τα επίθετα σε -ής, -ιά, -ί: Τα επίθετα σε -ής, -ιά, -ί: • είναι οξύτονα (δηλαδή τονίζονται στη λήγουσα) και φανερώνουν χρώμα. • τονίζονται σε όλες τις πτώσεις όπως στην ονομαστική του αρσενικού γένους στον ενικό αριθμό. Π.χ. ο μαβής, τους μαβιούς, τις μαβιές, τα μαβιά. • συνήθως δε σχηματίζουν γενική του ενικού αριθμού στο αρσενικό και στο ουδέτερο γένος. Όταν όμως σχηματίζεται, έχει κατάληξη -ιού ή -ή . Π.χ. του σοκολατιού ή του σοκολατή. • διατηρούν το -ή (ήτα) του αρσενικού στην ονομαστική, αιτιατική και κλητική του ενικού αριθμού. Σε όλες τις άλλες πτώσεις γίνεται -ί (γιώτα). Π.χ. ο σταχτής, τον σταχτή, σταχτή, ενώ η γενική είναι του σταχτιού και στον πληθυντικό οι σταχτιοί, των σταχτιών. • διατηρούν το -ί (γιώτα) του θηλυκού και του ουδέτερου γένους σε όλες τις πτώσεις και των δύο αριθμών. • συχνά χρησιμοποιούνται σαν να είναι άκλιτα, με κατάληξη -ί. Π.χ. ο βυσσινί καναπές αντί ο βυσσινής καναπές και η βυσσινί κουρτίνα αντί η βυσσινιά κουρτίνα. Αυτό συμβαίνει διότι το επίθετο χρησιμο­ ποιείται ως ουσιαστικό για να δηλώσουμε το χρώμα. Εννοούμε δηλαδή τον καναπέ χρώματος βυσσινί.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=