Γλώσσα Γ' Δημοτικού
Πάλι μαζί! 2 5 ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ Δημοτικού • ανυπομονησία : το να μην μπορεί κάποιος να κάνει υπομονή. • τις εικόνες του έξω κόσμου : οι εικόνες του βιβλίου προέρχονταν από άλλους τόπους, μακριά από τον δικό του. Η γραμματική του μαθήματος Η πρόταση Μια ομάδα λέξεων που μας δίνει ένα νόημα λέγεται πρόταση . Π.χ. Η μητέρα μαγειρεύει. Η λέξη που φανερώνει ποιος κάνει αυτό που λέει η πρόταση λέγεται υποκείμενο . Για να βρούμε το υποκείμενο μιας πρότασης, ρωτάμε ποιος; ποια; ποιο; Π.χ. Η μητέρα μαγειρεύει . Ποια μαγειρεύει; Η μητέρα ➝ υποκείμενο. Η λέξη που φανερώνει τι κάνει ή τι παθαίνει ή σε ποια κατάσταση βρί- σκεται το υποκείμενο είναι το ρήμα της πρότασης. Για να βρούμε το ρήμα της πρότασης, ρωτάμε τι κάνει; Π.χ. Η μητέρα μαγειρεύει . Τι κάνει η μητέρα; ➝ Μαγειρεύει. Η λέξη που φανερώνει πού πηγαίνει η ενέργεια του υποκειμένου λέγε- ται αντικείμενο . Για να βρούμε το αντικείμενο μιας πρότασης ρωτάμε τι; ποιον; ποια; ποιο; Π.χ. Η μητέρα ποτίζει τα λουλούδια. Τι ποτίζει η μητέρα; Τα λουλούδια ➝ αντικείμενο. Θυμόμαστε ότι: • Το υποκείμενο και το ρήμα μιας πρότασης βρίσκονται πάντα στον ίδιο αριθμό και στο ίδιο πρόσωπο. • Το υποκείμενο βρίσκεται πάντα σε πτώση ονομαστική. • Το αντικείμενο βρίσκεται σε πτώση αιτιατική ή κάποιες φορές σε γενική.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=