Γλώσσα Ε' Δημοτικού

Ο φίλος μας το περιβάλλον 1 3 ΓΛΩΣΣΑ Ε΄ Δημοτικού Η γραμματική και το συντακτικό του μαθήματος Οι χρόνοι του ρήματος Ρήμα είναι το κλιτό μέρος του λόγου που το χρησιμοποιούμε για να εκφρά- σουμε ότι το υποκείμενο ενεργεί ( π.χ. Ο Γιώργος παίζει ), παθαίνει κάτι ( π.χ. Το δέντρο ξεριζώθηκε από τον αέρα ) ή βρίσκεται σε μια κατάσταση ( π.χ. Η γιαγιά κάθεται στον καναπέ ). Για να δείξουμε πότε γίνεται αυτό που δηλώνει το ρήμα (παρόν, παρελθόν ή μέλλον) χρησιμοποιούμε τους χρόνους του ρήματος . Οι χρόνοι του ρήματος δείχνουν όχι μόνο πότε γίνεται μια ενέργεια, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο την παρουσιάζουμε, δηλαδή αν η ενέργεια που περι- γράφουμε είναι εξακολουθητική / επαναλαμβανόμενη ή είναι συνοπτική (δεν έχει διάρκεια) ή είναι συντελεσμένη (έχει τελειώσει). Μπορεί μια ενέργεια να γίνεται στο παρόν : • επαναλαμβανόμενα / εξακολουθητικά, π.χ. Η Ελένη παίζει κάθε μέρα. / Η Ελένη παίζει , • ή συντελεσμένα, π.χ. Η Ελένη έχει παίξει . Μπορεί μια ενέργεια να έγινε στο παρελθόν : • επαναλαμβανόμενα / εξακολουθητικά, π.χ. Η Ελένη έπαιζε κάθε μέρα. / Η Ελένη έπαιζε όλο το απόγευμα, • ή συνοπτικά, π.χ. Η Ελένη έπαιξε χθες το απόγευμα, • ή συντελεσμένα, π.χ. Η Ελένη είχε παίξει όταν ήρθαν οι φίλες της. Μπορεί μια ενέργεια να γίνει στο μέλλον : • επαναλαμβανόμενα / εξακολουθητικά, π.χ. Η Ελένη θα παίζει κάθε από- γευμα. / Η Ελένη θα παίζει όλο το απόγευμα, • ή συνοπτικά, π.χ. Η Ελένη θα παίξει το απόγευμα, • ή συντελεσμένα, π.χ. Η Ελένη θα έχει παίξει όταν θα γυρίσει η μητέρα της. ΑΡΑ: Οι χρόνοι του ρήματος δείχνουν πότε γίνεται μια ενέργεια (παρόν, παρελ- θόν, μέλλον), αλλά και πώς γίνεται αυτή η ενέργεια (με εξακολουθητικό / επανα- λαμβανόμενο, συνοπτικό / στιγμιαίο, συντελεσμένο τρόπο).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=