Γλώσσα Δ' Δημοτικού

Ένα ακόμα σκαλί 1 3 ΓΛΩΣΣΑ Δ΄ Δημοτικού Σε αλφαβητική σειρά τοποθετούνται οι λέξεις και τα ονόματα σε διάφο- ρους καταλόγους, όπως για παράδειγμα στους τηλεφωνικούς, στα λεξικά, στις εγκυκλοπαίδειες κ.α. Προσωποποίηση Η προσωποποίηση είναι ένα σχήμα λόγου με το οποίο δίνουμε στα ζώα, τα φυτά και τα πράγματα ανθρώπινες ιδιότητες. Τα παρουσιάζουμε να σκέφτο- νται, να μιλούν, να κάνουν κάτι που είναι χαρακτηριστικό των ανθρώπων. Τα κάνουμε δηλαδή πρόσωπα. Π.χ. Ο γερο-Δεκέμβρης ήρθε και χτύπησε την πόρτα του Νοέμβρη. «Αδερφέ μου» του είπε «πέρασε η εποχή σου. Κατέβα από τον θρόνο σου. Είναι η δική μου σειρά και των άλλων δύο αδερφών μου να βασιλέψουν». Έκθεση – Παραγωγή λόγου Πώς παρουσιάζω τον εαυτό μου Για να παρουσιάσω τον εαυτό μου, χρησιμοποιώ α ΄ ενικό πρόσωπο και χρόνο ενεστώτα. • Πρώτα αναφέρω το όνομα και την ηλικία μου. • Μετά αναφέρω την ιδιότητά μου, δηλαδή ότι είμαι μαθητής, σε ποια τάξη πάω και σε ποιο σχολείο. • Στη συνέχεια περιγράφω την εξωτερική μου εμφάνιση, δηλαδή τα χαρα- κτηριστικά που έχουν να κάνουν με το ύψος, το βάρος, το χρώμα και το μήκος των μαλλιών, το χρώμα των ματιών. • Ύστερα αναφέρω στοιχεία του χαρακτήρα μου, π.χ. είμαι υπομονετικός με, είμαι προσεκτικός όταν, πολλές φορές γίνομαι νευρικός όταν, κάποιες φο- ρές είμαι αδιάφορος γιατί κτλ. • Στη συνέχεια κάνω λόγο για τα ενδιαφέροντα και τις συνήθειές μου, δηλα- δή τι μου αρέσει και τι δε μου αρέσει, ποιος είναι ο αγαπημένος μου φίλος, το αγαπημένο μου άθλημα, ο αθλητής ή ο καλλιτέχνης που θαυμάζω. Ποιο είναι το χόμπι μου, τι μου αρέσει να κάνω στον ελεύθερο χρόνο μου, ποιο ζώο μού αρέσει, ποιο μάθημα μου αρέσει, τι σκέφτομαι για το μέλλον μου.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=