Γλώσσα Δ' Δημοτικού

ενότητα 1 2 ΓΛΩΣΣΑ Δ΄ Δημοτικού 1η χνάρια : τα ίχνη που αφήνουν οι πατημασιές. στων βημάτων του τα χνάρια / διαμαντάκια θε να βρεις / σταγονίτσες, σταγονίτσες / μιας ολόχρυσης βροχής: καθώς προχωρά ο Σεπτέμβρης αφήνει πίσω του σταγόνες βροχής που μοιάζουν με γυαλιστερά διαμάντια. Ερωτήσεις κατανόησης α) Γιατί ο Σεπτέμβρης χτυπάει μια πελώρια καμπάνα για να αρχίσει το σχολείο; Στις παλιότερες εποχές, που τα σχολεία δεν είχαν ηλεκτρικό ρεύμα, το κου- δούνι ήταν ένα καμπανάκι που το χτυπούσε ο δάσκαλος καλώντας τους μα- θητές στην τάξη. Η ποιήτρια φαντάζεται τον Σεπτέμβρη να χτυπάει μια πολύ μεγάλη καμπάνα για να ακούσουν όλα τα παιδιά ότι το σχολείο αρχίζει. β) Ποιες στροφές αναφέρονται στα καιρικά φαινόμενα του Σεπτέμβρη; Στα καιρικά φαινόμενα αναφέρονται η τρίτη, η τέταρτη και η πέμπτη στρο- φή. Η τρίτη στροφή κάνει λόγο για τα σύννεφα που εμφανίζονται στον ου- ρανό του φθινοπώρου και τα κύματα που σηκώνονται στη θάλασσα και χτυ- πούν τις ακτές. Η τέταρτη στροφή αναφέρεται στον άνεμο που φυσάει και η πέμπτη στα πρωτοβρόχια που πέφτουν τον Σεπτέμβρη. γ) Γιατί ο Σεπτέμβρης έχει όλα τα παιδάκια φίλους και συμμαθητές; Ο Σεπτέμβρης είναι ο μήνας που ανοίγουν τα σχολεία. Έτσι, κάθε χρόνο με τον ερχομό του τα παιδιά αφήνουν την ξενοιασιά του καλοκαιριού και τρέ- χουν στα σχολεία. Γι’ αυτό ο Σεπτέμβρης γίνεται φίλος και συμμαθητής των παιδιών. Η γραμματική και το συντακτικό του μαθήματος Αλφαβητική σειρά Όταν θέλουμε να βάλουμε κάποιες λέξεις σε αλφαβητική σειρά, προσέχουμε το αρχικό γράμμα κάθε λέξης και σκεφτόμαστε ποια θέση έχει το γράμμα αυ- τό στο αλφάβητο. Πρώτα βάζουμε τη λέξη που το αρχικό της γράμμα βρίσκε- ται πιο μπροστά στο αλφάβητο. Αν υπάρχουν λέξεις που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα, προσέχουμε το δεύτερο γράμμα, το τρίτο, το τέταρτο κτλ.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=