Δ' τάξη Δημοτικού: Ασκούμαι στη ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ την ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ και την ΕΚΘΕΣΗ

Ένα ακόμα σκαλί... ΑΣΚΟΥΜΑΙ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ , ΤΗΝ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΓΛΩΣΣΑ Δ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ 15 Ξαφνικά, το νερό γίνεται μαύρο και δε βλέπουν τίποτε! Τι είχε συμβεί; Μια σουπιά, που την κυνηγούσε ένα ζώο να τη φάει, πέταξε το μελάνι της και θόλωσε τα νερά. Ο εχθρός της την έχασε από τα μάτια του και η σουπιά γλίτωσε χάρη στο μελάνι της. Σε λίγο το νερό καθάρισε και τα παιδιά συνέχισαν να βλέπουν τον μαγικό κόσμο της θάλασσας. Ρήμα Υποκείμενο 2. Στο κείμενο που ακολουθεί, ο Νίκος Καζαντζάκης περιγράφει έναν δάσκαλο πολλά χρόνια πριν. Διαβάστε το και βρείτε τις λέξεις που έχουν τη θέση του υποκειμέ- νου και του αντικειμένου στα ρήματα που είναι γραμμένα με έντονα γράμματα. Στην Τρίτη τάξη δάσκαλός μας ήταν ο Περίανδρος Κρασάκης […] Αυτός ο δάσκαλος, λοιπόν, ώρες μάς έπαιρνε τ’ αυτιά με το ποια φωνήεντα είναι μακρά, ποια βραχέα και τι τόνο βάζουμε , οξεία ή περισπωμένη, κι εμείς ακούγαμε τις φωνές στον δρόμο, τους μανάβηδες, τους κουλουρτζήδες, τα γαϊδουράκια που γκάριζαν και τις γειτόνισ- σες που γελούσαν και περιμέναμε πότε να χτυπήσει το κουδούνι, να γλιτώσουμε. Κοιτάζαμε τον δάσκαλο να ιδρώνει πάνω στην έδρα, να λέει, να ξαναλέει και να θέλει να καρφώσει στο μυαλό μας τη γραμματική, μα ο νους μας ήταν έξω, στον ήλιο και στον πετροπόλεμο. Νίκος Καζαντζάκης , «Αναφορά στον Γκρέκο», Nεοελληνική Γλώσσα , A΄ Γυμνασίου , OEΔB

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=