Ένα τραγούδι για τον Ορφέα
12 ΝΙΚΟΣ ΣΙΔΕΡΗΣ έχουν ειπωθεί ενώ δεν έπρεπε· ή άλλα που δεν έχουν ει πωθεί κι ας έκαιγε γι’ αυτά η λαχτάρα. Και πάνω απ’ όλα, μοιραίο περίβλημα, η παράξενη συμπύκνωση του χρόνου που προκαλεί το φάσμα μιας κρίσιμης νοσηλείας: η αίσθηση ότι, σε μια μόνο στιγμή, μπορεί να παιχτούν όλα. Όλα. Κι εσύ να πρέπει να διασχίζεις τέτοιες φραγές προκειμένου να φτάσεις πού; Στο χειρουργείο. Αν αφαιρέσουμε αυτά, ο δρόμος που ταξίδευε το πρωι νό εκείνο, μια Δευτέρα, ο Θάνος Μαυρής, ήταν ο ίδιος που είχε πάρει εννιά χρόνια κι εννιά μέρες πριν, έτσι το υπο λόγισε. Μόνο που τότε άφηνε πίσω του κάθε λεπτό μα κρύτερα την πρωτεύουσα. Κι έφερνε πιο κοντά του την πόλη όπου θα ξανάρχιζε τη ζωή του – τη Συρομένη. Συρομένη. Διάβασε κι έμαθε: Απολίθωμα αρχαίας δό ξας. Ήταν κάποτε ναύσταθμος και εμπορείο, με ξακου στά ναυπηγεία. Τα πλοία χτίζονταν σ’ έναν μακρόστενο ορμίσκο με πολύ ρηχή είσοδο, σα λιμνοθάλασσα, ασφα λέστατο απέναντι σε καιρούς και εχθρούς. Κάθε σκαρί έτοιμο μεταφερόταν στον διπλανό κύριο λιμένα διά ξη ράς, με δίολκο. Δηλαδή, μ’ ένα σύστημα από σανιδώμα τα, κυλίνδρους και τροχαλίες, που σχημάτιζαν έναν ξύλι νο δρόμο ανάμεσα στη μήτρα και τον κόσμο, σα να λέμε. Το σκάφος, η ναυς, περνούσε τον δίολκο «συρομένη» . Έτσι γεννήθηκε τ’ όνομα. Η ακμή αυτή κράτησε μέχρι τον δεύτερο αιώνα μετά Χριστόν. Ακολούθησαν χίλια πεντα κόσια χρόνια παρακμής. Μία νέα άνθηση, επί Ενετοκρα τίας, έδωσε στην πόλη την τωρινή μορφολογία της, του λάχιστον στο λιμάνι και τα πέριξ – κάτι ανάμεσα Χανιά και Κέρκυρα. Ξανά αφάνεια. Μέχρι που ο τουρισμός
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=