Εκθέσεις (Γ' Γυμνασίου - Με βάση τις ενότητες του σχολικού βιβλίου)
10 EKΘΕΣΕΙΣ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ n Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ 1 η E N O T H T Α ρους τρόπους, ανάλογα με την ερευνητική μεθοδολογία που έχουμε επι- λέξει αλλά και με τα μέσα που διαθέτουμε. Έτσι: Θα ανατρέξουμε στα βιβλία που θα μας υποδείξουν οι καθηγητές μας και θα οργανώσουμε μια βασική βιβλιογραφία. Θα χρησιμοποιήσουμε το διαδίκτυο . Θα καταρτίσουμε ερωτηματολόγια . Θα οργανώσουμε συνεντεύξεις . Θα κάνουμε πειράματα κτλ. • Στη φάση αυτή πρέπει να κρατάμε σημειώσεις, να αξιολογούμε το υλικό μας ξεχωρίζοντας το ουσιώδες από το επουσιώδες και να ελέγχουμε την εγκυρότητα και την αξιοπιστία των πληροφοριών. Γι’ αυτούς τους λόγους η βοήθεια των καθηγητών είναι απαραίτητη. 3. Συγγραφή της εργασίας με βάση ένα διάγραμμα. Το υλικό που έχουμε πλέον στη διάθεσή μας πρέπει να οργανωθεί. Έτσι, αρχικά καταρτίζουμε ένα γενικό διάγραμμα της εργασίας μας και στη συνέχεια με βάση αυτό ομαδο- ποιούμε το υλικό μας (τοποθετούμε το κάθε στοιχείο στη θέση του δια- γράμματος που του ταιριάζει). Τώρα είναι η πιο σημαντική φάση της εργασί- ας μας: η «συναρμολόγηση», η συγγραφή, η σύνθεση του υλικού σε ενιαίο κείμενο, το οποίο θα φροντίσουμε να έχει κυρίως τις ακόλουθες αρετές: α. Σαφήνεια: Κάθε επιμέρους θέμα πρέπει να αναπτύσσεται χωρίς θολές, δυσνόητες ή ακατανόητες σκέψεις αλλά με εύστοχες και καίριες λέξεις και φράσεις, ώστε ο αναγνώστης να κατανοεί αμέσως αυτό που του μεταδί- δουμε χωρίς δυσκολίες, αμφιβολίες και απορίες. β. Πληρότητα: Κάθε επιμέρους θέμα πρέπει να εξετάζεται από όλες τις πλευ- ρές και να ολοκληρώνεται – στο πλαίσιο βέβαια των δυνατοτήτων μας. γ. Αλληλουχία των νοημάτων και ομοιογένεια του ύφους: Τα επιμέρους θέματα πρέπει να εκτίθενται με λογική σειρά , ώστε να υπάρχει σ’ αυτά που γράφουμε τάξη, ενώ σε όποιο σημείο καταλήγουμε σε συμπεράσματα αυτά να είναι λογικά και όχι αυθαίρετα. Αν δεν υπάρχει αλληλουχία των νοημά- των και τάξη, ο αναγνώστης δε θα μπορεί να παρακολουθήσει την εργασία μας. Ακόμα μία αρετή του τελικού κειμένου είναι η υφολογική ομοιογέ- νεια . Δεν πρέπει δηλαδή στο καθένα από τα τμήματά του να έχουμε το ύφος των βοηθημάτων από όπου αντλήσαμε υλικό, αλλά το κείμενό μας να έχει τη δική μας προσωπική σφραγίδα από την αρχή ως το τέλος. 4. Παραπομπές. Σε μια ερευνητική εργασία δεν παρουσιάζουμε τις ξένες ιδέες ως δικές μας. Όταν χρειάζεται να δανειστούμε στοιχεία που είναι δημοσιευ-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=