Εκθέσεις (Β' Γυμνασίου - Με βάση τις ενότητες του σχολικού βιβλίου)
10 EKΘΕΣΕΙΣ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ n ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ Σ’ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1 η E N O T H T Α να αναφέρονται στην ουσία του θέματος) και εύληπτα (κατανοητά, ευκο- λονόητα). Τα παραδείγματα, είτε προέρχονται από την ιστορία είτε από τη σύγχρονη κοινωνική καθημερινή μας ζωή, έχουν στόχο να επιβεβαιώ- σουν και να επικυρώσουν το περιεχόμενο της θεματικής περιόδου και όχι να το αποδείξουν. 2. Η σύγκριση και η αντίθεση. Στο είδος αυτό της παραγράφου καλούμα- στε να αναζητήσουμε ομοιότητες (με σύγκριση ή παραλληλισμό) ή δια- φορές (με την αντίθεση) σε καταστάσεις, πρόσωπα, πράγματα, έννοιες, απόψεις κτλ. Στη σύγκριση αντιπαραβάλλουμε παρόμοια ή αντίστοιχα χαρακτηριστικά, ενώ στην αντίθεση αντιπαραθέτουμε ανόμοια ή αντιθετι- κά χαρακτηριστικά (στις παραγράφους με αντίθεση χρησιμοποιούμε κα- τάλληλες μεταβατικές λέξεις ή φράσεις, μέσα από τις οποίες αποκαλύπτε- ται η αντίθεση: όμως, αλλά, αντίθετα, από την άλλη μεριά κτλ.). 3. Η διαίρεση. Στην περίπτωση αυτή διαιρούμε μια έννοια σε μικρότερα μέ- ρη, για να την παρουσιάσουμε καλύτερα. 4. Η αιτιολόγηση. Στο είδος αυτό αναπτύσσουμε τις λεπτομέρειες χρησιμο- ποιώντας επιχειρήματα ή αποδείξεις, για να αιτιολογήσουμε την άποψη ή τη θέση που διατυπώνεται στη θεματική περίοδο. 5. Ο ορισμός. Η παράγραφος με ορισμό έχει σκοπό να διασαφηνίσει το πε- ριεχόμενο μιας έννοιας, τονίζοντας τα στοιχεία εκείνα που την κάνουν να ξεχωρίζει από άλλες ομοειδείς. Ο ορισμός της έννοιας διατυπώνεται στη θεματική περίοδο, ενώ στις λεπτομέρειες παρουσιάζεται το σύνολο των γνωρισμάτων της. 6. Ο συνδυασμός τρόπων ανάπτυξης. Στις περισσότερες παραγράφους που γράφουμε ή που διαβάζουμε σε διάφορα βιβλία χρησιμοποιούνται περισσότεροι από ένας τρόποι ανάπτυξης. Στην περίπτωση αυτή μιλάμε για συνδυασμό τρόπων ανάπτυξης μιας παραγράφου. • Όλα τα παραπάνω θα γίνουν περισσότερο κατανοητά με την ανάγνωση των δειγματικών παραγράφων που ακολουθούν, των οποίων οι λεπτο- μέρειες αποτελούν εφαρμογή των θεωρητικών στοιχείων.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=