Εκθέσεις (Β' Γυμνασίου - Με βάση τις ενότητες του σχολικού βιβλίου)

E N O T H T A 1 η Από τον τόπο μου σ’ όλη την Ελλάδα (Tαξίδια, περιηγήσεις, γνωριμία με ανθρώπους, έθιμα-πολιτισμό) EKΘΕΣΕΙΣ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ n 9 Τρόποι ανάπτυξης της παραγράφου ΘΕΩΡΗΤ Ι ΚΑ ΣΤΟΙ ΧΕ Ι Α Όπως έχουμε ήδη μάθει, την παράγραφο ως ολοκληρωμένη ενότητα του γραπτού λόγου, με νοηματική αυτοτέλεια και πληρότητα, τη συνιστούν τα ακόλουθα μέρη: 1. Η θεματική περίοδος. Είναι η πρόταση ή η περίοδος που εκφράζει την κύρια ιδέα της παραγράφου, δηλαδή το θέμα που θα αναπτύξουμε: μια κρίση, μια διαπίστωση, μια άποψη κτλ. Είναι η εισαγωγή της παραγρά- φου και πρέπει να διατυπώνεται με συντομία και σαφήνεια. 2. Οι λεπτομέρειες ή τα σχόλια. Σ’ αυτό το τμήμα παρουσιάζουμε, ανα- πτύσσουμε και αναλύουμε τα στοιχεία της θεματικής περιόδου. Η εργα- σία αυτή δεν έχει σταθερή μορφή ούτε γίνεται πάντοτε με τον ίδιο τρόπο, αλλά καθορίζεται από τη θεματική περίοδο. 3. Κατακλείδα (ή καταληκτική περίοδος). Στο τέλος της παραγράφου κλεί- νουμε με λίγα λόγια την ενότητα, ανακεφαλαιώνοντας ή συνοψίζοντας τις λεπτομέρειες ή διατυπώνοντας κάποιο συμπέρασμα, καταλήγοντας δη- λαδή κάπου. Oι λεπτομέρειες Για την παρουσίαση, ανάπτυξη και ανάλυση των λεπτομερειών μιας παρα- γράφου υπάρχουν διάφοροι τρόποι. Οι κυριότεροι είναι οι ακόλουθοι: 1. Η χρήση στοιχείων-παραδειγμάτων. Στο είδος αυτό η θεματική περίο- δος υποστηρίζεται με παράθεση στοιχείων-παραδειγμάτων. Αυτά πρέπει να είναι ευσύνοπτα (σύντομα και όχι φλύαρα), εύστοχα (πετυχημένα, που

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=