Εκθέσεις (Α' Γυμνασίου - Με βάση τις ενότητες του σχολικού βιβλίου)
ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ 3 η E N O T H T Α EKΘΕΣΕΙΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ n 61 Δ. Τα επιχειρήματα ΘΕΩΡΗΤ Ι ΚΑ ΣΤΟΙ ΧΕ Ι Α – Στην επικοινωνία μας με τους άλλους (στην καθημερινή μας ζωή, στη σχολική ζωή, στην κοινωνική ζωή), συχνά θέλουμε να εκφράσουμε τις απόψεις μας στα θέματα που συζητάμε και μάλιστα να πείσουμε τους συ νομιλητές μας για την ορθότητά τους. Στην προσπάθειά μας να στηρίξουμε τις θέσεις μας (αλλά και να αντικρούσουμε τις θέσεις των άλλων, αν χρεια στεί) επιστρατεύουμε κάποιους λογικούς συλλογισμούς, με τους οποίους αιτιολογούμε αυτές τις θέσεις, τις ισχυροποιούμε και τις κάνουμε πειστι κές (ή ανατρέπουμε τις θέσεις των άλλων). Αυτοί οι λογικοί συλλογισμοί λέγονται επιχειρήματα . – Τα επιχειρήματα πρέπει να χαρακτηρίζονται για την ορθότητα και για την πειστική τους δύναμη, ώστε να μπορούν να γίνουν αποδεκτά (να πειστούν οι άλλοι ότι οι δικές μας απόψεις είναι πιο ορθές ή πιο σημαντικές και να αλλάξουν στάση). – Στον γραπτό λόγο συχνά καλούμαστε να συντάξουμε κείμενα με επιχειρή ματα σε δύο κυρίως περιπτώσεις: όταν θέλουμε να γράψουμε ένα κείμενο και να στηρίξουμε την άποψη που τίθεται ως δεδομένη και με την οποία είμαστε σύμφωνοι · και όταν θέλουμε να γράψουμε ένα κείμενο για να αντικρούσουμε μιαν άπο ψη, με την οποία είμαστε αντίθετοι. – Στη διατύπωση των επιχειρημάτων σημαντικό ρόλο έχουν οι αιτιολογι- κές προτάσεις , που αιτιολογούν κάθε άποψή μας και ισχυροποιούν την ορθότητά της. Ακόμα, για να στηρίξουμε πιο ισχυρά τις θέσεις μας, συχνά χρησιμοποιούμε παραδείγματα (από την επιστήμη, την ιστορία, την καθη μερινή ζωή, την εμπειρία μας κ.ά.). – Επειδή τα επιχειρήματα είναι συλλογισμοί με υποκειμενικό χαρακτήρα , συχνά χρησιμοποιούμε φράσεις, όπως οι ακόλουθες: Κατά την άποψή μου, νομίζω ότι, κατά τη γνώμη μου, πιστεύω ότι κ.ά.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=