Εκθέσεις (Α' Γυμνασίου - Με βάση τις ενότητες του σχολικού βιβλίου)

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ 3 η E N O T H T Α EKΘΕΣΕΙΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ n 59 ΠΑΡΑΔΕ Ι ΓΜΑ – Παρακάτω δίνεται δειγματικά η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για την περιληπτική απόδοση του περιεχομένου ενός μικρού κειμένου (μιας πα­ ραγράφου): α Το κείμενο Οι κίνδυνοι των παλιών εξερευνητών των Πόλων – Οι παλιοί εξερευνητές των Πόλων αντιμετώπισαν πολλούς κινδύνους και αρκετές φορές οι δυσκολίες που συναντούσαν ήταν αξεπέραστες. • Συχνά μάλιστα δεν μπορούσαν ούτε να πλησιάσουν τις περιοχές που ήθελαν να εξερευνήσουν, γιατί τα πλοία τους ήταν αδύνατο να διασχί­ σουν τους πάγους και να προχωρήσουν· και μερικές φορές τσακίζονταν πάνω στα παγόβουνα και θάβονταν μέσα στο βασίλειο της παγωνιάς. • Έναν άλλο κίνδυνο αποτελούσε το δριμύτατο πολικό κρύο, που φτάνει πολλούς βαθμούς κάτω από το μηδέν, καθώς και οι χιονοθύελλες που ξεσπούσαν και κάποιες φορές έθαβαν μέσα στο χιόνι τους καταυλισμούς. • Αλλά και ο ατελείωτος πολικός χειμώνας δεν είναι κάτι εύκολο. Δεν αντέχονται έξι μήνες νύχτας μέσα στο κρύο, όσο και αν το βόρειο σέλας πάει να μαλακώσει το σκοτάδι. • Όλες αυτές τις αντίξοες κλιματολογικές συνθήκες δεν μπορούσαν να τις αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι αυτοί, που ο οργανισμός τους ήταν προσαρμοσμένος σε άλλα κλίματα, σε άλλους τόπους, σε άλλες συνθήκες ζωής. Έτσι δεν ήταν εύκολο γι’ αυτούς να συ­ νηθίσουν να κοιμούνται ντυμένοι, μέσα σε καλύβες από πάγο, να διανύ­ ουν μεγάλες αποστάσεις με έλκηθρα. • Γι’ αυτό λοιπόν μερικοί από τους πρώτους εξερευνητές που κατάφεραν να φτάσουν ύστερα από τρομερούς κινδύνους, πέθαναν στη διάρκεια της διαμονής τους εκεί. β Η διαδικασία για τη σύνθεση της περίληψης 1. Πρώτα διαβάζω προσεχτικά το κείμενο της παραγράφου, ώστε να έχω μια γενική ιδέα για το περιεχόμενό του. Έτσι, καταλαβαίνω ότι στην αρχή τίθεται ένα θέμα, το οποίο στη συνέχεια επεξηγείται. 2. Σε μια δεύτερη και πιο προσεχτική ανάγνωση διακρίνω (τα «κύρια συ­ στατικά» της παραγράφου, δηλαδή) τη θεματική περίοδο και τις λεπτο- μέρειες . Με τη βοήθεια της θεματικής περιόδου επισημαίνω το νοηματικό

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=