Εκθέσεις (Α' Γυμνασίου - Με βάση τις ενότητες του σχολικού βιβλίου)
ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ 3 η E N O T H T Α 58 EKΘΕΣΕΙΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ n β. Περίληψη μιας παραγράφου – Αν το αρχικό κείμενο είναι καλά οργανωμένο και με καλά δομημένες πα ραγράφους –κάτι που δεν το συναντάμε σε πολλά κείμενα– θα μπορούσα με να χρησιμοποιήσουμε από κάθε παράγραφο τη θεματική περίοδο απο δίδοντάς την «με δικά μας λόγια» και ό,τι άλλο από τις λεπτομέρειες κρί νουμε ότι τη συμπληρώνει. Έτσι, συνθέτουμε την περίληψη του κειμένου χρησιμοποιώντας αυτά τα στοιχεία των παραγράφων του. – Όμως για μια πιο ευρεία περίληψη σε ένα κείμενο καλά οργανωμένο και πυκνό, καλό είναι να αποδώσουμε την περίληψη της κάθε παραγράφου (ως νοηματικής ενότητας) χωριστά και στη συνέχεια να συνθέσουμε σε μια ενιαία περίληψη τις μικρές περιλήψεις των παραγράφων. – Για να συνθέσουμε την περίληψη μιας παραγράφου , μπορούμε να ακο λουθήσουμε την παρακάτω διαδικασία: α. Διαβάζουμε προσεχτικά το κείμενο της παραγράφου, ώστε να έχουμε μια γενική ιδέα για το περιεχόμενό της. β. Σε μια δεύτερη και πιο προσεχτική ανάγνωση διακρίνουμε (τα «κύρια συ στατικά» της παραγράφου, δηλαδή) τη θεματική περίοδο και τις λεπτο- μέρειες (με τη βοήθεια της θεματικής περιόδου επισημαίνουμε το νοημα τικό κέντρο). γ. Στη συνέχεια υπογραμμίζουμε τις καίριες λέξεις και φράσεις (τις «λέξεις- κλειδιά») του κειμένου της παραγράφου. Για το καθένα από τα επιμέρους μικρά θέματα γράφουμε μιαν ανεξάρτητη, σύντομη και πυκνή πρόταση (ή περίοδο). δ. Συνθέτουμε σε ενιαίο, πυκνό και προσεγμένο κείμενο τις παραπάνω προ τάσεις και περιόδους με τη σειρά τους συνδέοντάς τες μεταξύ τους με τις κατάλληλες λέξεις και φράσεις· έτσι, έχουμε ολοκληρωμένο το κείμενο της περίληψης. • Αν μας ζητηθεί, μπορούμε να δώσουμε έναν τίτλο («πλαγιότιτλο») για κάθε παράγραφο και σ’ αυτό θα βοηθηθούμε από τη θεματική περίοδο.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=