Εκθέσεις (Α' Γυμνασίου - Με βάση τις ενότητες του σχολικού βιβλίου)

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ 3 η E N O T H T Α 56 EKΘΕΣΕΙΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ n – Ένα τέτοιο κείμενο έχει κάποια έκταση, καθώς αναπτύσσει το θέμα του διε­ ξοδικά. Όμως μερικές φορές είμαστε αναγκασμένοι για διάφορους λόγους να συμπτύξουμε το κείμενο αποδίδοντας με συντομία το περιεχόμενό του. Το νέο αυτό συμπυκνωμένο κείμενο είναι η περίληψη του πρώτου. 2 Οδηγίες για τη σύνθεση της περίληψης Γνωρίσματα της περίληψης – Η σύνθεση της περίληψης ακολουθεί μια αφαιρετική διαδικασία. Ωστόσο, πρέπει να αποφεύγουμε την υπερβολική αφαίρεση και γενίκευση. Έτσι, κάνοντας υπογραμμίσεις , επιλέγουμε με προσοχή τα ουσιαστικά και κύ- ρια σημεία , που θα τα κρατήσουμε, για να τα αξιοποιήσουμε συμπεριλαμ­ βάνοντάς τα στην περίληψη, ενώ παράλληλα προσέχουμε ποια στοιχεία θα παραλείψουμε. – Η έκταση της περίληψης εξαρτάται από διάφορους παράγοντες: κυρίως από το αν το αρχικό κείμενο είναι μικρό ή μεγάλο, πυκνό ή χαλαρό, με καλή ή όχι οργάνωση και δομή κ.ά. – Η περίληψη έχει την προσωπική μας σφραγίδα, το δικό μας ύφος (όχι εκεί­ νο του αρχικού κειμένου) και αποτελεί δική μας δημιουργία, τουλάχιστο από άποψη δομής. – Ωστόσο, ως προς το περιεχόμενο , δε διατυπώνονται σχόλια, ούτε θετι­ κά ούτε αρνητικά, πάνω στα διάφορα σημεία του αρχικού κειμένου. Δε διατυπώνονται γενικά προσωπικές μας απόψεις. Γενικά η περίληψη δεν παρεκκλίνει από το περιεχόμενο του αρχικού κειμένου, δεν το αλλοιώνει και δεν το παραποιεί, ενώ, αν χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε αυτολεξεί ολόκληρες μεγάλες φράσεις του κειμένου, τις κλείνουμε σε εισαγωγικά. – Το κείμενο της περίληψης είναι πυκνό και πολύ προσεγμένο από άποψη δομής και έκφρασης: με αλληλουχία και συνοχή των νοημάτων, χωρίς κενά, επαναλήψεις, κενολογίες, πλεονασμούς κ.ά. – Με λίγα λόγια:  Δεν αφαιρούμε κύρια σημεία του αρχικού κειμένου.  Χρησιμοποιούμε δικό μας ύφος, όμως  δεν αλλοιώνουμε το περιεχόμενο (κυρίως με προσωπικές απόψεις).  Το κείμενο της περίληψης είναι προσεγμένο, πυκνό και καλά «δεμένο».

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=