Εκθέσεις (Α' Γυμνασίου - Με βάση τις ενότητες του σχολικού βιβλίου)

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ 3 η E N O T H T Α 50 EKΘΕΣΕΙΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ n είδη πέστροφας και μείναμε εκεί ακίνητοι. Σταθήκαμε όμως άτυχοι, κανένα ψάρι δεν εμφανίστηκε. Την επόμενη μέρα καταλάβαμε το λόγο, όταν συναντή- σαμε δύο ασυνείδητους να ψαρεύουν σε ελάχιστη απόσταση από μια πινακί- δα που έγραφε: ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΤΟ ΨΑΡΕΜΑ. Πήραμε την ανηφόρα με τα νερά να σχηματίζουν μικρούς καταρράχτες. Η πυκνή βλάστηση μας πρόσφερε σκιά και ύστερα από τρεις ώρες φτάσαμε στις λίμνες της Φλέγκας. Περιοδ. Experiment – Γαιόραμα , τεύχος 36, Μάρτιος-Απρίλιος 2000 EΡΓΑΣ Ι ΕΣ α. Να επισημάνετε τις φράσεις που ορίζουν τον χρονικό άξονα του κειμένου. β. Να επισημάνετε τα βασικότερα θέματα της αφήγησης. Το «μεικτό» είδος ΘΕΩΡΗΤ Ι ΚΑ ΣΤΟΙ ΧΕ Ι Α – Αν προσέξουμε τα παραπάνω κείμενα, θα διαπιστώσουμε ότι καθαρός και αμιγής αφηγηματικός τρόπος δεν υπάρχει. Σε αφηγηματικά κείμενα χρη­ σιμοποιούνται περιγραφικά στοιχεία (όπως π.χ. περιγραφικά επίθετα) και γίνεται έστω και στοιχειώδης περιγραφή των αντικειμένων και των τόπων, που αποτελούν το πλαίσιο και το φόντο της αφήγησης. Επίσης, περιγρα­ φές καθαρές αντικειμένων, τόπων, τοπίων κτλ. είναι πολύ σπάνιες, αφού κατά την περιγραφή δεν μπορούμε να αποφύγουμε τα αφηγηματικά στοι­ χεία (αναφέρουμε, για παράδειγμα, κάτω από ποιες περιστάσεις γνωρίσα­ με το περιγραφόμενο αντικείμενο ή περιστατικά που έχουν σχέση με αυτό και μας βοηθούν να το γνωρίσουμε καλύτερα κ.ά.). – Τα κείμενα που ακολουθούν είναι χαρακτηριστικά δείγματα του «μεικτού» αυτού είδους:

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=