Εκθέσεις (Α' Γυμνασίου - Με βάση τις ενότητες του σχολικού βιβλίου)
ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ 3 η E N O T H T Α 50 EKΘΕΣΕΙΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ n είδη πέστροφας και μείναμε εκεί ακίνητοι. Σταθήκαμε όμως άτυχοι, κανένα ψάρι δεν εμφανίστηκε. Την επόμενη μέρα καταλάβαμε το λόγο, όταν συναντή- σαμε δύο ασυνείδητους να ψαρεύουν σε ελάχιστη απόσταση από μια πινακί- δα που έγραφε: ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΤΟ ΨΑΡΕΜΑ. Πήραμε την ανηφόρα με τα νερά να σχηματίζουν μικρούς καταρράχτες. Η πυκνή βλάστηση μας πρόσφερε σκιά και ύστερα από τρεις ώρες φτάσαμε στις λίμνες της Φλέγκας. Περιοδ. Experiment – Γαιόραμα , τεύχος 36, Μάρτιος-Απρίλιος 2000 EΡΓΑΣ Ι ΕΣ α. Να επισημάνετε τις φράσεις που ορίζουν τον χρονικό άξονα του κειμένου. β. Να επισημάνετε τα βασικότερα θέματα της αφήγησης. Το «μεικτό» είδος ΘΕΩΡΗΤ Ι ΚΑ ΣΤΟΙ ΧΕ Ι Α – Αν προσέξουμε τα παραπάνω κείμενα, θα διαπιστώσουμε ότι καθαρός και αμιγής αφηγηματικός τρόπος δεν υπάρχει. Σε αφηγηματικά κείμενα χρη σιμοποιούνται περιγραφικά στοιχεία (όπως π.χ. περιγραφικά επίθετα) και γίνεται έστω και στοιχειώδης περιγραφή των αντικειμένων και των τόπων, που αποτελούν το πλαίσιο και το φόντο της αφήγησης. Επίσης, περιγρα φές καθαρές αντικειμένων, τόπων, τοπίων κτλ. είναι πολύ σπάνιες, αφού κατά την περιγραφή δεν μπορούμε να αποφύγουμε τα αφηγηματικά στοι χεία (αναφέρουμε, για παράδειγμα, κάτω από ποιες περιστάσεις γνωρίσα με το περιγραφόμενο αντικείμενο ή περιστατικά που έχουν σχέση με αυτό και μας βοηθούν να το γνωρίσουμε καλύτερα κ.ά.). – Τα κείμενα που ακολουθούν είναι χαρακτηριστικά δείγματα του «μεικτού» αυτού είδους:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=