Δύναμη και βία στην εφηβεία

ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ [ 23 ] νόμητο. Δηλαδή, το βίωμα της συνάντησης με το Πραγματικό, * με όλη την εσωτερική ανατριχίλα και αναστάτωση που γεννά αυτή η επαφή. Αβεβαιότητα, ανασφάλεια, απειλή, άγχος ή αυ- ταπάτες παντοδυναμίας είναι τα ψυχοσυναισθηματικά παρά- γωγα που γεννά αυτή η καθημερινή Οδύσσεια δωματίου σε κάθε εφηβική ψυχή. Η εφηβική παράσταση του κόσμου και της θέσης μου μέσα του είναι διάτρητη. Ακόμη και οι πιο απόλυτες βεβαιότητες του χθες, πολύτιμα μπαλώματα, σπάνια φτάνουν αλώβητες μέχρι το αύριο… Όμως, η ύπαρξη των ανθρώπων διέπεται μεν από πραγματικότητες, αλλά βασίζεται σε βεβαιότητες περί του αλη- θούς, του καλού, του επιθυμητού, του αγαπητού, του εφικτού – και των αντιθέτων τους. Στην εφηβεία, αυτές ακριβώς οι ζωτι- κές βεβαιότητες δεν ανήκουν στα δεδομένα, αλλά στα ζητού- μενα. Με την πρόσθετη ιδιοτυπία ότι ο κόσμος του υποκειμέ- νου στην εφηβεία δεν θεμελιώνεται σε αφηρημένες έννοιες, αλλά σε ιστορίες, σε αφηγήσεις, σε μεγάλες φαντασίες – φανε- ρές ή απόκρυφες. Και με την επιπρόσθετη ιδιαιτερότητα ότι κά- θε απάντηση έχει την υπόσταση του προσωρινά απόλυτου: από το τι μουσική ακούμε μέχρι το τι ρούχα φοράμε και τι γκά- τζετ κυνηγάμε… που θα πεταχτούν στον κάλαθο των αχρή- στων συχνά μέσα σε ένα τρίμηνο το πολύ. Εξ ου και η τυπική δυσφορία του εφήβου μέσα στον κόσμο, μέσα στον πολιτι- σμό… και μέσα στο πετσί του. * Όρος που εισήγαγε, με την ως άνω ιδιαίτερη σημασία, ο Ζακ Λακάν.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=