Δύναμη και βία στην εφηβεία

[ 22 ] ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ Δύο μείζονες πηγές της δυστροπίας, της δυστοπίας και της δυ- σφορίας που διακατέχουν την εφηβεία είναι η ασταθής εικόνα του σώματος και η ασαφής εικόνα του εαυτού του εφήβου . Με απλά λόγια, στην εφηβεία ζητείται απάντηση στα ερωτή- ματα: «Πώς είμαι;» «Ποιος είμαι;» «Τι θέλω;» «Πού πάω = πού θέ- λω και πού μπορώ να πάω;» «Τι θέση μπορεί να βρεθεί στον κόσμο για εμένα;» «Μ’ αγαπούν;» «Πώς ν’ αγαπηθώ;» «Πώς ν’ αγαπήσω;» Ερωτήματα καθολικά, πανανθρώπινα, με απαντήσεις που δεν είναι πάντα τόσο ευχερείς, ούτε τόσο καλόδεχτες… Ωστό- σο, στην εφηβεία, αυτά τα ερωτήματα αποκτούν εκρηκτικές διαστάσεις, ενώπαράλληλα αλλάζουν μορφή κάθε δεύτερη μέ- ρα, καθώς διαπλέκονται με καθρεφτίσματα, ταυτίσεις, προσω- ρινές εκδοχές Ιδεώδους Εγώ και ρευστές, έως και διαφεύγουσες εκδοχές Ιδεώδους του Εγώ. * Συχνά αντιφάσκουν και αλληλοα- ναιρούνται. Και εξίσου πυκνά αποκτούν την υπόσταση και την αίσθηση του άφατου και του ανείκαστου που με αφορά, δεν μπορώ να το αποφύγω και, ό,τι κι αν κάνω, παραμένει ανοικο- * Όροι της Ψυχανάλυσης που θα αναλυθούν εκτενέστερα παρακάτω. Συνο- πτικά: Ιδεώδες Εγώ= μια εξιδανικευμένη εικόνα ναρκισσιστικής τελειότη- τας που παρέχει αίγλη κα υπεροχή ∙ Ιδεώδες του Εγώ = σύνολο ιδανικών ιδιοτήτων που, αν εναρμονίζεται με αυτές, το υποκείμενο αισθάνεται ότι καθίσταται άξιο αγάπης.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=