Διονύσης Σαββόπουλος

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ 27 κτο έντεχνο τραγούδι είχε αρχίσει να εκμεταλλεύεται με αισθηματικό και τουριστικό φρόνημα τους λαϊκούς δρόμους. Ο Σαββόπουλος δεν ταλαντεύθηκε ανάμεσα στις μορφές αυτές ούτε στιγμή – μια τέτοια παραχώρηση θα ήταν παραίτηση απ’ την ανάγκη που έκανε τον εσωτερικό του κόσμο να σφύζει.Αφουγκράστηκε το ερώ- τημα που εκκρεμούσε στον αέρα και βρήκε τον εαυτό του αρχικά στους γάλλους poètes-chansonniers, στον Ζωρζ Μπρασένς (και τον Λεό Φερέ με τα «πουλιά της δυστυχίας» του –«oiseaux de malheur»– και τον βέλγο Ζακ Μπρελ),που είχαν εμφανιστεί στη δεκαετία του 1950 στα café concerts του Παρισιού. Και λίγο αργότερα διεύρυνε τις επιρροές του σε μιαν ακόμα πιο ριζοσπαστική κατεύθυνση: «if you do not Know where the Insanity Factory is located, you should hereby take two steps to the right, paint your teeth & go to sleep […] the songs in this specific record are not so much songs but rather exercises in tonal breath control […] the subject matter – though meaningless as it is– has something to do with the beautiful strangers […] the beautiful strangers, Vivaldi’s green jacket & the holy slow train». (Μπομπ Ντύλαν,απ’ το εσώφυλλο του Highway 61 Revisited ) «Θα κάνω όλες μου τις γκριμάτσες, θα ξεπεράσω κάθε όριο ανθρωπιάς σε σαλτιμπαγκισμούς, θα πω και τα τραγούδια που μου ’κοψε η λογοκρισία κι ύστερα ας χωριστούμε. Αυτός ο δρόμος είναι πολύ παλιός αλλά πού θα με βγάλει δεν ξέρω. Γι’ αυτό μη μου πείτε αντίο, πείτε μου καλό ταξίδι […] ΥΓ.: Η πράσινη ζακέτα του Βιβάλντι δεν με χωράει πια κι απ’ την άλλη μεριά πρέπει να ζήσω πολύ ακόμα για ν’ αποκτήσω το μπαΐλντισμα του τρελού Πιερρό. Σ’ αυτό το μεταξύ έχω χαζέψει. Ο παλιός μου εαυτός πάει κι ο και- νούργιος πού ’ν’ τος; Αυτά που θα ακούσετε εδώ μέσα δεν είναι ακριβώς τραγούδια, είναι μάλλον μια σειρά ασκήσεις φυσικής αναπνοής (απ’ το οπισθόφυλλο του Φορτηγού ). Με τη συνάντηση αυτή, η ζωή ήταν πάλι σε καλά χέρια. Η σιβυλλική μορφή του εικοσιπεντάχρονου Aμερικανοεβραίου Ρόμπερτ Άλεν Ζίμερ- μαν, που έχτιζε τις ποιητικές ενοράσεις του με τα υλικά της αμερικάνικης λαϊκής μουσικής, περιπλανώμενος σαν προφήτης της Παλαιάς Διαθήκης

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=