Διαβάζοντας με το παιδί μου στο σπίτι

18 Διαλέγει τα ρούχα που θέλει να φορέσει; Μπορεί να ντυθεί μόνο του; Κάνει,άραγε, μόνο του μπάνιο και μπορεί να εξυπηρετηθεί τελείως μόνο του, να στεγνώσει το σώμα του, ενώ αναλαμβάνει να καθαρίσει και το δάπεδο του μπάνιου αν έχει ρίξει κάτω νερά; Μας βοηθάει όταν επιστρέφουμε από το σούπερ μάρκετ να βάλουμε τα πράγματα στα ντουλάπια και γνωρίζει πώς να φτιάξει ένα τοστ με τα υλικά που πήραμε; Σκέφτεται να φτιάξει ένα και για μας; Ας μην περιμένουμε ένα παιδί ξαφνικά να αναλάβει την τεράστια ευθύνη της μελέτης των μαθημάτων του μόνο του, όταν ακόμα δεν έχει εκπαιδευτεί να φροντίζει τον εαυτό του και την οικογένειά του. Κάθε στιγμή της μέχρι τώρα ζωής του είμαστε δίπλα του, του εξηγούμε πώς θα χειριστεί κάθε νέα κατάσταση, το προτρέπουμε να προσπαθήσει και να επαναλάβει τα βήματα που έχουμε μάθει και το βοηθάμε να κατακτήσει κάθε καινούρια δεξιότητα. Έτσι και τώρα, στο νέο αυτό εγχείρημα, πρέπει να σταθούμε δίπλα του και να του δείξουμε τον τρόπο. Η δημοκρατία που θέλουμε να εφαρμόσουμε μέσα στο σπίτι μας, επειδή ίσως σε μας δεν δόθηκε ποτέ η ευκαιρία να πούμε τη γνώμη μας στην πα­ τρική μας οικογένεια όταν ήμασταν παιδιά, οδηγεί το παιδί σε μεγαλύτερα προβλήματα.Δεν μπορεί ένα παιδί να αποφασίσει τι ώρα να διαβάσει, επειδή η φύση το προστάζει να χοροπηδήσει για να εκτονωθεί. Ούτε μπορεί μόνο του να γνωρίζει πώς να μελετά στο σπίτι, γιατί ποτέ δεν το έχει κάνει. Ως ενήλικες και γονείς του παιδιού μας ξέρουμε ποια ώρα πρέπει να φάει, ποια ώρα πρέπει να κοιμηθεί και καθετί που αφορά τη μέρα του. Έτσι πρέπει να κάνουμε και τώρα. Εμείς θα ορίσουμε την ώρα που το παιδί μας θα διαβάσει. Ερωτήσεις όπως «Θέλεις να διαβάσεις;» ή «Πότε θα ξεκινήσεις;» μόνο ανα­ σφάλεια και σύγχυση δημιουργούν στο παιδί. Αντίθετα, φράσεις όπως «Είναι 4 η ώρα. Ώρα για διάβασμα. Στις 5 θα βγούμε βόλτα» ή «Ξεκινά η ώρα μελέ­ της σου. Τώρα θα διαβάσεις τα μαθήματά σου. Δείξε μου τι έχεις για αύριο» βοηθούν τα παιδιά να αποκτήσουν τη ρουτίνα τους και τη βεβαιότητα ότι ο γονέας ξέρει τι πρέπει να γίνει. Ο δρόμος προς την αυτονομία και αυτοδιαχείριση του χρόνου στις ερ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=