Αόρατες γυναίκες

ΜΠΟΡΕΊ Ο ΕΚΧΙΟΝΙΣΜΌΣ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΣΕΞΙΣΤΙΚΌΣ; 63 κλοφορία, με δρόμους όπου οι πεζοί έχουν προτεραιότητα σε σχέση με τα αυτοκίνητα. Ένα άλλο παράδειγμα αλλαγών που μπορούν εύκολα να υλοποιηθούν εξυπηρετώντας και τα γυναικεία μοτίβα μετακίνησης συναντάται στο Λονδίνο, όπου το 2016 εισήχθη ο «ναύλος πολλαπλών μετακινήσεων» στο δίκτυο λεωφορείων. 28 Στο παρελθόν, κάθε φορά που κάποιο άτομο επιβιβαζόταν σε ένα λεωφορείο χρεωνόταν για μια νέα διαδρομή, αλλά με το νέο σύστημα μπορεί τώρα να πραγματοποιήσει δύο διαδρομές εντός εξήντα λεπτών στην τιμή της μίας. Η συγκεκριμέ­ νη αλλαγή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τις γυναίκες, που είχαν επιβα­ ρυνθεί δυσανάλογα από το προηγούμενο σύστημα χρέωσης – όχι μόνο επειδή είναι πιο πιθανό να πραγματοποιούν αλυσιδωτές μετακινήσεις, αλλά και επειδή αποτελούν την πλειοψηφία (57%) των επιβατών των λεωφορείων στο Λονδίνο (εν μέρει γιατί είναι φθηνότερα, εν μέρει γιατί το λεωφορείο θεωρείται πιο φιλικό προς τα παιδιά) και προβαί­ νουν συχνότερα σε μετεπιβίβαση (η οποία στο παλιό σύστημα υπολο­ γιζόταν ως νέα διαδρομή). Ο λόγος για τον οποίο οι γυναίκες πραγματοποιούν συχνότερα με­ τεπιβιβάσεις είναι ότι, όπως και στις περισσότερες πόλεις σε όλο τον κόσμο, το σύστημα δημόσιων μεταφορών του Λονδίνου έχει ακτινωτό σχεδιασμό. 29 Αυτό σημαίνει ότι έχει εντοπιστεί μια ενιαία περιοχή «στο κέντρο» στην οποία καταλήγει η πλειονότητα των διαδρομών. Υπάρχουν επίσης κάποιες κυκλικές διαδρομές, συγκεντρωμένες στο κέντρο. Το όλο σύστημα μοιάζει με ιστό αράχνης και είναι εξαιρετικά χρήσιμο για τους επιβάτες που θέλουν απλώς να κινηθούν από και προς το κέντρο της πόλης. Είναι ωστόσο λιγότερο χρήσιμο για οτιδήποτε άλλο. Και αυτό το δίπολο μεγάλης/μικρής χρησιμότητας εμπίπτει ξεκάθαρα στο δίπολο αρσενικού/θηλυκού. Αλλά, ενώ λύσεις όπως ο ναύλος μετεπιβίβασης του Λονδίνου συ­ νιστούν μια κάποια βελτίωση, δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση τυ­ πική πρακτική σε όλο τον κόσμο. Στις ΗΠΑ, ενώ ορισμένες πόλεις έχουν καταργήσει τη χρέωση για μετεπιβιβάσεις (στο Λος Άντζελες σταμάτησε το 2014), σε άλλες πόλεις η χρέωση ισχύει ακόμη. 30 Στο Σικάγο, για παράδειγμα, εξακολουθούν να χρεώνουν και τις διασυν­ δέσεις μεταξύ των μέσων μεταφοράς. Αυτές οι επιβαρύνσεις φαντάζουν

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=