Αόρατες γυναίκες

AOΡΑΤΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ 62 οι γυναίκες μετακινούνται επιβαρυμένες, άλλοτε με ψώνια ή παιδικά καροτσάκια και άλλοτε με τα παιδιά τους ή τους ηλικιωμένους συγγενείς που φροντίζουν. 25 Το 2015, μια έρευνα για τις μετακινήσεις στο Λον­ δίνο κατέγραψε ότι οι γυναίκες είναι «σαφώς λιγότερο ικανοποιημένες σε σχέση με τους άντρες από την κατάσταση των δρόμων και των πε­ ζοδρομίων, μετά την τελευταία τους μετακίνηση με τα πόδια», αποδει­ κνύοντας ίσως έτσι όχι μόνο ότι οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να κυ­ κλοφορούν πεζή σε σχέση με τους άντρες, αλλά και πως είναι πιο πι­ θανό να το κάνουν σπρώχνοντας καροτσάκια, προσπάθεια που επιβα­ ρύνεται περαιτέρω από την κακή κατάσταση των πεζοδιαδρόμων. 26 Τα ανισόπεδα, στενά και ραγισμένα πεζοδρόμια, συχνά γεμάτα με αντικεί­ μενα σήμανσης τοποθετημένα σε λάθος θέσεις, σε συνδυασμό με τα στενά και απότομα σκαλιά σε πολλές τοποθεσίες διέλευσης, καθιστούν τη μετακίνηση με παιδικό καροτσάκι εντός πόλης μια «εξαιρετικά επί­ πονη» διαδικασία, η οποία, σύμφωνα με τη S á nchez de Madariaga, μπορεί να διαρκέσει έως και τον τετραπλάσιο χρόνο. «Τι κάνουν, λοι­ πόν οι νεαρές γυναίκες με μικρά παιδιά;» Η προτεραιοποίηση των αυτοκινήτων έναντι των πεζών δεν είναι ανα­ πόφευκτη. Στη Βιέννη, το 60% όλων των διαδρομών γίνεται με τα πόδια, πρωτίστως επειδή η πόλη λαμβάνει σοβαρά υπόψη τον σχεδια­ σμό με βάση το φύλο (gender planning). Από τη δεκαετία του 1990, η Eva Kail, επικεφαλής του σχετικού προγράμματος στη Βιέννη, συλλέγει δεδομένα για τις μετακινήσεις των πεζών και έχει εφαρμόσει τις ακό­ λουθες βελτιωτικές παρεμβάσεις: βελτίωση και σηματοδότηση στις τοποθεσίες διέλευσης (προσθήκη σαράντα συμπληρωματικών σημείων διέλευσης), μετασκευή σημείων με προσθήκη ράμπας για τα καροτσά­ κια και τα ποδήλατα, διαπλάτυνση πεζοδρομίων έκτασης ενός χιλιομέ­ τρου, αύξηση της φωταγώγησης σε πεζόδρομους. 27 H δήμαρχος της Βαρκελώνης, Ada Callou, έχει επιδείξει παρόμοια διάθεση να επιστρέψει την πόλη της στους πεζούς, δημιουργώντας τα επονομαζόμενα «superilles» ή υπερμπλόκ – τετράγωνα τμήματα της πόλης με χαμηλά όρια ταχύτητας, προσβάσιμα μόνο στην τοπική κυ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=