Άνδρας με κόκκινο μανδύα
Α Ν Δ Ρ Α Σ Μ Ε Κ Ο Κ Κ Ι Ν Ο Μ Α Ν Δ Υ Α 11 ροπτική υποτίμηση–, ο ζωγράφος, λοιπόν, απαντά: «Ο πίνακας δεν αφορά εσάς , αφορά αποκλειστικά το ένδυμα». Και είναι αλή θεια ότι, όπως συνέβη και με την κόκκινη ρόμπα δωματίου, οι μεταγενέστερες γενιές θυμούνται περισσότερο το ρούχο παρά τον νεαρό ένοικό του. Η τέχνη διαρκεί περισσότερο από το ατο μικό καπρίτσιο, το οικογενειακό όνομα και την κοινωνική ορθο δοξία· η τέχνη έχει πάντα τον χρόνο με το μέρος της. Οπότε ας συνεχίσουμε με το απτό, το συγκεκριμένο, το καθη μερινό: τον κόκκινο μανδύα. Ιδού πώς συναντήθηκα πρώτη φο ρά με το ζωγραφικό έργο και με τον άνθρωπο: το 2015, στη National Portrait Gallery του Λονδίνου· ο πίνακας ήταν δάνειο από την Αμερική. Λίγες αράδες πιο πάνω ονόμασα το ρούχο ρόμπα δωματίου – αλλά ούτε αυτό είναι εντελώς σωστό. Σίγουρα δεν φοράει πιτζάμες από κάτω – εκτός και αν αυτές οι πλούσιες μανσέτες και ο δαντελωτός γιακάς ανήκουν σε κάποιο νυχτικό, πράγμα που φαίνεται απίθανο. Μήπως αποκαλούμε ένα τέτοιο ρούχο ένδυμα ημέρας; Ο κάτοχός του μόλις έχει σηκωθεί από το κρεβάτι. Ξέρουμε ότι ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε στη διάρκεια αρκετών συναντήσεων αργά το πρωί, μετά το πέρας των οποίων ο καλλιτέχνης και το μοντέλο του γευμάτιζαν μαζί · ξέρουμε επί σης ότι η σύζυγος του απεικονιζόμενου είχε μείνει κατάπληκτη από τη θηριώδη όρεξη του ζωγράφου. Ξέρουμε ότι ο απεικονι ζόμενος βρίσκεται στην κατοικία του, επειδή μας το λέει ο τίτλος του πίνακα. Αυτή η «κατοικία» αποτυπώνεται με μια βαθύτερη απόχρωση του κόκκινου: ένα μπορντό φόντο που αναδεικνύει την κεντρική άλικη μορφή. Υπάρχουν βαριές κουρτίνες στερεω μένες στον τοίχο με κορδονέτο και μια ακόμα, διαφορετική λω ρίδα υφάσματος, και τα πάντα μοιάζει να λιώνουν και να χωνεύο νται σ’ ένα πάτωμα στο ίδιο μπορντό χρώμα, χωρίς κάποια φα νερή διαχωριστική γραμμή ανάμεσά τους. Όλα αποπνέουν με γάλη θεατρικότητα: η υπεροψία δεν εντοπίζεται μόνο στην πόζα του μοντέλου αλλά και στο ζωγραφικό ύφος.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=